لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

روند توزیع شهادت نامه‌های الکترونیکی برای فارغان مکتب در افغانستان آغاز شد


برای نخستین بار روند توزیع شهادت نامه‌های الکترونیکی برای فارغان مکتب در کشور آغاز شد.

روند توزیع شهادت نامه‌های الکترونیکی در حال آغاز می‌شود که اکنون در اکثر ادارات کشور سیستم غیر کمپیوتری است که به گفته برخی‌ها زمینه فساد و مشکلات دیگر را فراهم کرده‌است.

اما محمد اسماعیل رئیس شهادت نامه‌ها و نتایج وزارت معارف روز شنبه در مراسم افتتاح سیستم الکترونیکی شهادت نامه‌ها گفت، با آغاز این روند جلو کاغذ پرانی‌ها و ضیاع وقت در این بخش گرفته می‌شود.

او افزود:

"ما قبل از قبل کاغذها را اخذ کردیم که سه صد هزار فارغ داریم برای آن‌ها مواد ضروری را جابه‌جا کردیم، اکنون تنها پرنت می‌شود و امکانات محدود است اما تلاش می‌کنیم این پروسه به تمام ولایت انتقال بیابد در سیستم معلومات وارد می‌شود و پروسه را ساده می‌کنیم تا وقت فارغان ضایع نشود."

در این پروسه سکن نتایج، نمرات سالانه متعلم، تائید معلومات افزوده شده در سه مرحله و چاپ کردن شهادت نامه‌ها به شکل منظم و داشتن رمزهای مشخص امنیتی شامل است.

همچنان در شهادت نامه‌های جدید کود مشخص ثبت موجود است که ادارات دولتی و غیر دولتی می‌توانند به وسیله آن فراغت متعلمین را به شکل آنلاین بررسی کنند.

از سوی هم شماری از فارغان که برای اخذ شهادت نامه‌های الکترونیکی شان در این مراسم شرکت کرده از آغاز این روند ستایش می‌کنند و می‌گویند که در وقت کم توانستند پروسه اخذ شهادت نامه را تکمیل کنند.

او افزود:

"یلدا امیری هستم، فارغ صنف دوازده، خوشحال هستم که این به یک پروسه ساده مبُدل شده، نام نویسی کردیم، تذکره و عکس خود را تسلیم کردیم و حالا بخاطر اخذ شهادت نامه خود آمدیم."

"مدثر هستم، و افتخار می‌کنیم که شهادت نامه الکترونیکی خود را اخذ می‌کنم این پروسه شفاف است و در وقت کم توانستم اسنادهای خود را تکمیل کنم، امید دارم این پروسه در ولایات نیز آغاز شود."

مقامات وزارت معارف هم‌زمان با آغاز توزیع شهادت نامه‌های الکترونیکی اطمینان می‌دهند که تیم‌های نظارتی شان از این پروسه نظارت جدی می‌کنند.

پیش از این گزارش‌های منبی بر فساد و تاخیر در توزیع شهادت نامه‌های صنف دوازدهم منتشر شده‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG