لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

وزارت دفاع گزارش‌های نشر شده، در مورد تلفات اردوی ملی را رد کرد


وزارت دفاع افغانستان گزارش‌های را رد می‌کند که گویا در دو هفته گذشته حدود ۷۰۰ سرباز اردوی ملی کشته و زخمی شده‌اند و نیز مقدار زیاد مهمات به دست طالبان افتاده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در شماری از ولایت‌ها با گرم شدن هوا جنگ شدت یافته که با افزایش جنگ، تهدید‌ها و حملات نیز افزایش یافته‌اند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز یکشنبه «۲۳ ثور ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی، گزارش‌های را بی‌اساس دانست که گویا شمار تلفات منسوبین اردوی ملی در جریان جنگ‌های اخیر در کشور به‌گونه بی‌پیشینه افزایش یافته‌است.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"ارقام تلفات نیرو های امنیتی که از سوی رسانه‌ها پخش می‌شود نادرست است، برعکس تا کنون به حدود ۳۰۰ تن از تروریستان تلفات وارد شده‌است، در جنگ تجهیزات نظامی نابود می‌شود و تا هنگامیکه ما زنده هستیم یک اسلحه و مهمات را به دشمن رها نمی‌کنیم، آنچه آن‌ها می‌گویند، این تجهیزات در هنگام جنگ نابود شده‌است."

این در حالیست که در دو هفته گذشته ولسوالی‌های تاله و برفک بغلان و بل چراغ فاریاب پس از حملات شدید طالبان مسلح به دست این گروه سقوط کرد و این گروه همچنان بالای برخی پوسته‌های امنیتی فراه حمله مرگبار کردند.

براساس گزارش‌ها، در جریان دو هفته گذشته در جریان درگیری در ولایات مختلف کشور، سه صد منسوب اردوی ملی کشته و ۴۰۰ تن دیگر‌شان زخمی شدند و تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیون دالر در ولایت فراه بدست طالبان مسلح افتیده‌است.

وزارت دفاع کشور می‌گوید، در جریان درگیری در ولسوالی تاله و برفک بغلان و ولایت فراه ده منسوب اردوی ملی کشته و ۴ تن دیگر در ولایت غور روز گذشته کشته شدند و برعکس به مخالفین مسلح تلفات سنگین وارد شده‌است اما مقام‌های این وزارت در این باره معلومات دقیق ارائه نمی‌کنند.

در همین حال، برخی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌پذیرند که سطح تلفات منسوبین اردوی ملی در جریان جنگ بلند رفته‌است.

غلام سخی مشوانی یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، مدیریت ضعیف، ایجاد نشدن قرارگاه‌ها و پوسته‌ها به‌گونه مسلکی و نظامی، فساد در قرار داد‌ها و در برخی اوقات عدم رسیده‎گی به موقع کمک به پوسته‌های دور دست از جملۀ عوامل آن است.

او افزود:

"برای نیرو های امنیتی به وقت و زمان تجهیزات رسانیده نمی‌شود، از این رو تلفات نیروهای امنیتی بلند رفته‌‌است، اختلاف‌های سیاسی داخلی نیز تاثیر بدی به روحیه نیرو های امنیتی داشته است و به دشمن روحیه داده‌است تا به جنگ با نیروهای امنیتی را شدت بخشند."

آقای مشوانی تأکید دارد که در حالات جنگی، باید برای جلوگیری از تلفات کمک‌های هوایی و نیرو‌ های زمینی به پوسته‌ها و ولسوالی‌ها که با تهدید بلند قرار دارند، هرچه زودتر فرستاده شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG