لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

هُشدار عبدالله عبدالله در مورد تهدید کردن کمیسیون مستقل انتخابات!


رئیس اجرائیۀ افغانستان می‌گوید، هیچ‌کس حق ندارد کمیسیون مستقل انتخابات را تهدید کرده و استقلالیت کمیسیون را زیر سؤال ببرد.

رئیس اجرائیۀ افغانستان تهدید کردن کمیسیون مستقل انتخابات را نقطه پایان پروسه مردم‌سالاری خوانده و تأکید می‌کند که هیچ‌کس حق تهدید اعضای این کمیسیون را ندارد.

عبدالله عبدالله به روز دوشنبه «۲۴ ثور ۱۳۹۷» قبل از نشست شورای وزیران در کابل گفت که کمیسیون مستقل انتخابات در کارهایش مستقل است و فشار وارد کردن بالای این کمیسیون کار درست نیست.

او افزود:

"هیچ‌کس حق ندارد که کمیسیون مستقل انتخابات را تهدید کند، این نقطه پایان پروسه مردم‌سالاری خواهد بود. اعضای کمیسیون شکایت دارند که امروز زیر تهدید استند و تحت فشار مسایل بالای‌شان تحمیل می‌شود. هیچ‌کس حق ندارد که استقلال کمیسیون مستقل انتخابات را زیر سؤال ببرد."

اما رئیس اجرائیه به‌گونه مشخص نگفت که اعضای کمیسیون از سوی کی مورد تهدید قرار می‌گیرند.

آقای عبدالله گفت که کمیسیون مسئولیت شفافیت انتخابات را داشته و در این رابطه باید تمام اعضای آن مشترکاً تصمیم بگیرند.

رئیس اجرائیه با اشاره به موضوع نصب استیکر در کاپی تذکره‌ها گفت که این مسئله نباید به معنی تحت فشار قرار دادن کمیسیون مستقل انتخابات باشد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که قرار گزارش‌ها چهار تن از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم در خصوص نصب استیکر در کاپی تذکره را غیر قانونی خوانده و با آن مخالفت نشان داده‌اند.

این اعضای کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند که رئیس کمیسیون مستقل انتخابات همراه با رئیس جمهور در این خصوص به تنهایی تصمیم گرفته اند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات همراه با رئیس جمهور در این خصوص به تنهایی تصمیم گرفته اند.

آنان می‌گویند كه بر بنیاد قانون انتخابات، این كمیسیون نمی‌تواند در جریان روند انتخابات طرزالعمل‌های مربوط به انتخابات را تعدیل کند.

در این حال ولسی جرگۀ افغانستان نیز در نشست عمومی روز دوشنبه نصب استیکرها بر کاپی تذکره را هموار کردن راه برای تقلب در انتخابات خوانده و آن‌را یک روش نادرست دانست.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که موضوع نصب استیکرها به روی کاپی تذکره اولین بار از سوی رئیس اجرائیه مطرح شده و مسئولان امور باید در اظهارات‌شان منافع ملی را در نظر داشته باشند.

هارون چخانسوری
هارون چخانسوری

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور پس از چاشت روز دوشنبه در مورد گفت:

"تقاضای ما و اشخاص که در تصامیم دخیل استند، این است که در اظهارات و تصامیم خود منافع ملی کشور را در نظر بگیرند و از تصامیم جمعی استقبال کنند و آن‌را مورد تائید قرار بدهند، نه این‌که در اذهان مردم تشویش‌های بی‌جا ایجاد کنند و در جلسات که رئیس جمهور و رهبری حکومت با نماینده‌گان احزاب سیاسی و علما داشتند این موضوع را مطرح کرده و یک راه عملی تخنیکی را کمیته تخنیکی همرای کمیسیون پیشنهاد کرد که مورد تأیید قرار گرفت."

وی هر نوع تهدید اعضای کمیسیون مستقل انتخابات از سوی ریاست جمهوری را رد کرده تأکید کرد که هر گاه کمیشنران کمیسیون تشویش دارند، بیایند حقایق را با مردم افغانستان در میان بگذارند.

در این حال نهادهای ناظر انتخاباتی نیز یک بار دیگر تأکید می‌کنند که حکومت باید برای تأمین امنیت و فراهم‌سازی زمینه برای پیش‌برد پروسه‌های انتخاباتی با کمیسیون همکاری کرده و در کارهای کمیسیون مستقل انتخابات دخالت نکند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG