لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

"اتحاد مقتدا الصدر" رهبر پر نفوذ شیعۀ عراق در انتخابات پارلمانی پیش‌قدم است


نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی عراق نشان می‌دهد که اتحاد مقتدا الصدر رهبر پر نفوذ شیعۀ آن کشور در این انتخابات مهم پیش‌قدم است و ائتلاف مربوط به صدراعظم حیدرالعبادی در جایگاه سوم قرار دارد.

کمیسیون انتخابات عراق صبح امروز گفت، اتحاد مسمی به انقلابیون برای اصلاح مربوط به مقتدا الصدر از جمله ۱۹ ولایت عراق در ۱۰ آن به‌شمول بغداد و بصرۀ پر نفوس، پیش‌قدم است.

هادی ال امیری فتاح یک قوماندان ملیشۀ که متحد ایران است در جایگاه دوم قرار دارد و ائتلاف پیروزی مربوط به صدراعظم حیدرالعبادی در ولایات شیعه‌نشین عراق آرای اندک برده‌است.

کمسیوین انتخابات عراق می‌گوید مقتدا الصدر و هادی ال امیری که هر دو شیعه اند هر کدام از جمله ۱۰ ولایتی که تا حال آرای آن شمارش شده‌است، در چهار آن برنده شده‌اند.

ولی جبهه صدر اکثریت آرای بغداد را که بیشترین کرسی‌ها در پارلمان را دارد نیز برنده شده‌است.

حیدرالعبادی که وی نیز شیعه است و تلاش داشته‌است نفوذ رقابتی واشنگتن و ایران را در تعادل نگهدارد، در شش ولایت در جایگاه سوم قرار گرفته، ولی در بغداد پنجم شده است.

حیدرالعبادی
حیدرالعبادی

تا ساعت پیش تنها آرای ۱۰ ولایت حساب شده بود و این نتایج می‌تواند بعداً تغییر کند، زیرا شمارش آرای هشت ولایت دیگر به‌شمول نینوا که دومین بیشترین کرسی را در پارلمان دارد، ادامه دارد.

  • با شماری تمام آرا ناوقت امروز معلوم خواهد شد که آیا عراق از این بعد روابط چندین ساله و نزدیکش با امریکا را ادامه خواهد داد یا به ایران تکیه خواهد زد؟

بعد از نهایی شدن نتایج آرا صدراعظم جدید از طریق مذاکره برگزیده می‌شود و ائتلاف حاکم را ایجاد می‌کند، کاری که شاید ماه‌ها طول بکشد.

در مورد مقتدا الصدر باید گفت که این مرد که به مخالفت آتشین‌اش با امریکا شهرت دارد، از نفوذ زیاد در بین باشنده‌گان فقیر بغداد برخوردار است و زمانی رهبر اردوی مهدی بود، اردوی که در سال ۲۰۰۳ علیه قوای امریکایی می‌جنگید.

مقتدا پسر آیت‌الله محبوب محمد صادق‌الصدر است که در سال ۱۹۹۹ توسط صدام حسین کشته شد.

مقتدا پسر آیت‌الله محبوب محمد صادق‌الصدر است که در سال ۱۹۹۹ توسط صدام حسین کشته شد.

اگر اتحاد صدر در این انتخابات برنده شود، به معنی به رجوع دوباره عراق به همان ملای خواهد بود که در چند سال گذشته توسط رقیبان شیعه‌اش که از سوی ایران حمایت می‌شوند، گوشه شده بود.

هادی ال امیری قوماندان ملیشه که حمایت ایران را دارد و دو دهه در ایران در حال تبعید علیه صدام حسین مبارزه می‌کرد و فارسی کامل بلد است، در انتخابات در جایگاه دوم قرار گرفته‌است.

قابل ذکر است که نیرو های وفادار به مقتدا الصدر و هادی ال امیری هر دو در مبارزۀ حکومت عراق علیه داعش سهیم بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG