لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

یوناما اقدامات حکومت در برابر فساد را می‌ستاید، اما بسنده نمی‌داند!


دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد یا یوناما در افغانستان اقدامات حکومت در برابر فساد را می‌ستاید، اما می‌گوید هنوز هم در زنده‌گی مردم تغییرات مثبت نیامده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد یا یوناما در افغانستان در گزارش تازه‌اش در باره مبارزه علیه فساد نوشته است، هرچند فساد ریشۀ عمیق در افغانستان دارد، اما مبارزه حکومت در برابر این پدیده مؤثر بوده‌است.

در این گزارش که روز سه شنبه «۲۵ ثور ۱۳۹۷» نشر شد آمده‌است، ایجاد استراتژی جدید برای فساد و برخی ابتکارات دیگر اطمینان می‌دهد که حکومت در زمینۀ مبارزه علیه فساد ارادۀ قوی دارد.

تدامیچی یاماموتو نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد در افغانستان حین نشر این گزارش گفت، هرچند فساد مانع بزرگ در برابر تأمین صلح و آرامش در افغانستان است، اما به‌گفته وی ارادۀ حکومت این کشور در مبارزه علیه این پدیده قابل ستایش است.

تدامیچی یاماموتو
تدامیچی یاماموتو

او افزود:

"در حالی‌که در زمینۀ مبارزه با فساد در افغانستان اقدامات قابل توجه شده‌است، اما باید کار بیشتر برای تکمیل شدن استراتژی جدید و ایجاد قوانین که بتواند سبب تغییرات محسوس در زنده‌گی مردم شود، صورت گیرد."

یافته‌های یوناما نشان می‌دهد، ریفورم در کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی و تعقیب دوسیه‌های بزرگ در مرکز عدلی و قضایی اقدامات مؤثر بوده است.

یافته‌های یوناما نشان می‌دهد، ریفورم در کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی و تعقیب دوسیه‌های بزرگ در مرکز عدلی و قضایی اقدامات مؤثر بوده است.

در گزارش یوناما پیشنهادات به حکومت افغانستان آمده‌است از جمله این‌که باید اقدامات در برابر فساد کوتاه مدت نباشد و از راه‌های باید استفاده صورت گیرد که در زنده‌گی مردم تغییرات مثبت بیاورد.

یوناما در حالی از تلاش‌های حکومت افغانستان در امر مبارزه با فساد ستایش می‌کند که افغانستان هنوز هم در جمله کشورهای فاسد دنیا قرار دارد.

در همین حال دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید، تصویری که در گزارش یوناما در باره فساد منتشر شده با واقعیت‌های موجود جامعه مطابقت ندارد.

سید اکرام افضلی
سید اکرام افضلی

سید اکرام افضلی رئیس این دیده‌بان به رادیو آزادی چنین گفت:

"در چهار سال گذشته کارهای حکومت در زمینۀ مبارزه با فساد منسجم نبود، هرچند برخی دستاوردهای داشت، اما متأسفانه تا کنون مبارزۀ که یک دیدگاه مشخص در امر مبارزه با فساد را تعقیب کند، مشاهده نمی‌شود."

به‌گفته آقای افضلی، تعهدات حکومت وحدت ملی در امر مبارزه با فساد، جامعه عمل نپوشیده است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG