لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

یونیسف: بیش از ۱۵۰ کودک در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ در افغانستان کشته شده‌اند


یونیسف یا ادارۀ حمایت از کودکان سازمان ملل‌متحد می‌گوید، در سه ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۱۵۰ کودک در افغانستان کشته شده اند.

یونیسف با نشر یک گزارش تازه نگرانی شدید اش‌را در مورد وضعیت کودکان در کشور های مختلف که با درگیری‌ها مواجه اند، ابراز کرده‌است.

این اداره می‌گوید، در چهار ماه نخست سال روان میلادی کودکان از افریقا تا سودان جنوبی و از سوریه تا به افغانستان همواره هدف حملات قرار گرفته اند.

فریدون آرین یکی از سخنگویان این اداره روز سه شنبه «۲۵ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، جنگ و درگیری‌ها در سه ماه نخست سال جاری میلادی در افغانستان جان بیش از ۱۵۰ کودک را گرفته است.

او افزود:

"یونیسف از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهد که برای جلوگیری از کشتار کودکان اقدامات جدی کنند و نگذارند که کودکان قربانی جنگ و درگیری شوند. حفاظت کودکان باید از اولویت‌ها باشد و نگذارند که از کودکان به‌عنوان عساکر استفاده شود."

به‌گفته آقای آرین، یونیسف به‌خاطر بلند بردن سطح آگاهی مردم در این مورد با علمای دینی کار می‌کند تا از طریق آن‌ها از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته شود که از کشتار کودکان در درگیری‌ها جلوگیری کنند.

ادارۀ حمایت از کودکان سازمان ملل در گزارش که به‌روز سه شنبه نشر شد گفته است، با وجود کاهش کمک‌های مالی، این اداره به تأمین حقوق اطفال متعهد است.

به‌گفته یونیسف، از آغاز سال روان میلادی تا کنون این اداره فقط ۱۶ فیصد از کمک‌های مالی مورد نیازش را به‌دست آورده‌است.

فریدون آرین سخنگوی این اداره می‌گوید، با آن‌که یونیسف نسبت به سال‌های پیش با کاهش کمک‌های مالی روبه‌رو شده، اما این اداره در بخش‌های واکسیناسیون، تعلیم و تأمین حقوق به کمک‌هایش برای کودکان در افغانستان ادامه خواهد داد.

او بیشتر گفت:

"اطمینان داریم که متحدان بین‌المللی ما و آن‌هاییکه برای ما کمک مالی می‌رسانند، کمک‌های شان‌را برای دراز مدت ادامه خواهند داد و ما برای حمایت از اطفال بیشتر دسترسی پیدا کنیم."

بر اساس گزارش اداره حمایت از کودکان سازمان ملل، از هر پنج کودک در جهان دو کودک با کمبود مواد خوراکی روبه‌رو اند و همچنان در حال حاضر یک سوم از کودکان که ۵ سال دارند و باید به مکتب شامل شوند از رفتن به مکتب محروم اند.

XS
SM
MD
LG