لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

رحیمی: چین تا پایان سال ۲۰۱۸ میزبان ۲۳۱ اثر گنجینۀ باختر افغانستان خواهد بود


رئیس موزیم ملی افغانستان گزارش برخی از رسانه‌های چین را رد کرد که گویا بنا بر ناامنی‌ها آثار باستانی گنجینۀ باخترِ افغانستان در آن‌کشور به‌طور مؤقت نگهداری می‌شود.

ده‌ها اثر باستانی افغانستان در حال حاضر در چین است و در موزیم‌های مختلف این کشور به نمایش گذاشته شده‌اند.

فهیم رحیمی رئیس موزیم ملی افغانستان روز سه شنبه «۲۵ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، چین تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی میزبان ۲۳۱ اثر گنجینه باختر افغانستان خواهد بود.

آقای رحیمی در این مورد گفت:

"قرارداد در اوایل ۲۰۱۸ با چین صورت گرفت و تا پایان ۲۰۱۸ ادامه دارد. با آن‌که چین درخواست داد تا این نمایشگاه برای دو سال ادامه پیدا کند، اما کابینۀ افغانستان مدت دو سال این قرارداد را رد کرد و آثار گنجینۀ افغانستان در چین برای یک سال به نمایش گذاشته خواهد شد."

آثار باستانی گنجینۀ باختر از سال ۲۰۱۶ میلادی بدین‌سو در فرانسه، ایتالیا، هالند، امریکا، آسترالیا و جاپان سفر کرده و به نمایش گذاشته شده‌است.

برخی از رسانه‌های چین به تازه‌گی گزارش دادند که به‌خاطر مصونیت آثار باستانی افغانستان، چین تصمیم گرفته تا از این آثار به‌طور مؤقت در موزیم دولتی‌اش نگهداری کند، اما فهیم رحیمی رئیس موزیم ملی افغانستان با رد این گزارش‌ها می‌گوید، چین از افغانستان خواست تا نمایش آثار باستانی افغانستان را در آن کشور به دو سال تمدید کند، اما این پیشنهاد از سوی افغانستان رد شد.

آقای رحیمی در مورد مصونیت آثار باستانی افغانستان اطمینان داده گفت:

"این تنها ۲۳۱ اثر باستانی است. فعلاً در موزیم افغانستان بیش از ۷۰ هزار اثر باستانی موجود است که از آن محافظت می‌کنیم، پس از این ۲۳۱ اثر نیز حفاظت می‌توانیم."

رئیس موزیم ملی افغانستان راه اندازی نمایشگاه آثار باستانی افغانستان در کشور‌های دیگر را در ترویج فرهنگ افغانستان بسیار مفید خوانده و همچنان می‌گوید عواید که ازین درک به دست می‌آید در بودجه دولت می‌ریزد.

به‌گفته وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، ۴۰ درصد از عواید نمایش آثار باستانی افغانستان در بیرون از کشور به حکومت افغانستان سپرده می‌شود.

XS
SM
MD
LG