لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

محمد موسی "قهرمان جنگ فراه" کیست؟


  • سربازی که پس از حمله روز سه شنبۀ طالبان بالای شهر فراه در میان کاربران صفحات اجتماعی به "قهرمان جنگ فراه" معروف شد، کیست؟

پس از حملۀ روز گذشته طالبان به شهر فراه، در صفحات اجتماعی به خصوص فیس‌بوک عکس سربازی دست به دست می‌شود و از او به‌عنوان "قهرمان جنگ فراه" یاد می‌شود.

این سرباز زمانی به "قهرمان جنگ فراه" معروف شد که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان ویدیویی از او در صفحه تویتر خود نشر کرد و نوشت "مجرمین دولتی در شهر فراه از مغاره‌های شان ذلت‌بار دستگیر شدند."

در این ویدیو این سرباز افغان توسط چند تن از طالبان مسلح محکم گرفته شده و طالبان می‌گویند، "او را بکشید"، اما یکی دیگر از طالبان صدا می‌زند که "نکشید"، در حالیکه این سرباز هیچ سخنی به زبان نمی‌آورد.

  • اما این سرباز کیست و چگونه کشته شد؟
محمد موسی
محمد موسی

این سرباز محمد موسی نام دارد و دو ماه و پنج روز پیش در ولسوالی انار دره فراه دستگیر و سپس کشته شده‌است.

سمیع‌الله عظیمی قوماندان امنیه ولسوالی انار دره در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، محمد موسی به‌تاریخ ۲۱ ماه حوت ۱۳۹۶ در حمله طالبان بالای این ولسوالی دستگیر شد.

به‌گفته وی در این حمله قوماندان امنیه پیشین انار دره همراه با شماری از سربازان پولیس کشته شده بودند.

او افزود:

"محمد موسی محافظ قوماندان امنیه سابق ولسوالی انار دره بود، وقتی که طالبان بالای ولسوالی تعرض می‌کنند، محمد موسی را دستگیر می‌کنند و بعداً به یک باغ می‌برند و او را تیر باران و سنگباران کرده شهید می‌کنند."

فراه از ولایت‌های نا آرام افغانستان به شمار می‌رود که در کنار نا امن بودن برخی ولسوالی‌های آن، طالبان مسلح در ساعات اخیر شب سه شنبه بالای شهر فراه حمله کردند.

کاربران صفحات اجتماعی پس از این حمله عکس‌های از محمد موسی را نشر کرده و از او به‌عنوان "قهرمان جنگ فراه" یاد کرده‌اند.

محمد قاسم قاسمی معاون سخنگوی قوماندانی امنیه فراه می‌گوید، محمد موسی تا آخرین مرمی که در تفنگش باقی ماند در برابر طالبان جنگید و چندین طالب مسلح را کشت.

آقای قاسمی افزود:

"این یک سرباز خیلی قهرمان بود و دلاوری کرد که سه تا چهار طالب را کشت، بعد از آن مهمات وی تمام می‌شود که توسط طالبان اسیر می‌شود."

برای معلومات بیشتر در بارۀ زنده‌گی محمد موسی خواستیم با داوود پسر بزرگ وی صحبت کنیم، اما وی نخواست در این باره با ما صحبت کند.

اما شاه مقصود یکی از نزدیکان محمد موسی در تماس تیلیفونی به رادیو آزادی گفت، محمد موسی ۴۸ ساله ساکن اصلی ولسوالی انار دره بود و از هشت سال به این‌سو در صفوف پولیس افغانستان ایفای وظیفه می‌کرد.

به‌گفته وی، از محمد موسی سه پسر و سه دختر به‌جا مانده‌است.

محمد موسی که حالا به‌عنوان "قهرمان جنگ فراه" معروف شده، گروهی از جوانان کابل برای کمک به خانواده‌اش کمپاین جمع‌آوری پول را به راه انداخته اند.

این کمپاین را رومان عباسی و طارق عظیم از طریق صفحات اجتماعی به راه انداخته و با پخش یک حساب بانکی از مردم خواسته اند تا مطابق توان خود به خانوادۀ محمد موسی کمک کنند.

طارق عظیم: هموطنان ما مطابق توان خود یک مقدار پول را کمک کنند
طارق عظیم: هموطنان ما مطابق توان خود یک مقدار پول را کمک کنند

طارق عظیم در این باره به رادیو آزادی گفت:

"یک کمپاینی را به راه انداختیم و از تمام شهروندان خود خواهش کردیم تا مطابق توان خود یک مقدار پول را کمک کنند تا ما این پول را یکجا ساخته و با کمال امانت‌داری به خانواده شهید موسی برسانیم."

محمد موسی اولین و یا تنها سربازی نیست که پس از مقاومت با مخالفان مسلح دولت دستگیر و بعداً کشته می‌شود.

روزانه مانند موسی شماری از نیرو های افغان در جریان جنگ با گروه‌های مسلح مخالف دولت کشته و یا زخمی می‌شوند.

در آخرین مورد بصیر سالنگی والی فراه گفته است، در جریان حمله اخیر طالبان به شهر فراه حدود ۲۵ نیروی افغان کشته شده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG