لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

مردم سمنگان از افزایش نا امنی‌ها در این ولایت شکایت دارند


باشنده‌گان ولایت سمنگان از حضور طالبان مسلح و زورمندان محلی در ولسوالی‌های دره صوف و روی دو آب شکایت دارند.

آنان می‌گویند که در مسیر راه دره صفوف و ایبک طالبان مسلح کاروان‌های حامل زغال سنگ را متوقف ساخته و آتش می‌زنند و همچنان در ولسوالی روی دو آب طالبان مسلح با نیرو های امنیتی برخوردهای مسلحانه انجام داده و نا امنی خلق می‌کنند.

خالق و رفع دو تن از ساکنان ولایت سمنگان در رابطه می‌گویند:

"خالق هستم از باشنده‌گان شهر ایبک، در ولسوالی روی دو آب و همچنان در دره صوف نا امنی وجود دارد. به یقین که طالبان مسلح مردم را خیلی آزار و اذیت می‌کنند و با نیرو های امنیتی درگیر می‌شوند."

"نام من رفع است از ولسوالی روی دو آب هستم. در ساحات مختلف این ولسوالی طالبان حضور دارند و اکثراً از ولایت بغلان به این‌جا می‌آیند و دست به نا امنی می‌زنند."

حاجی راز محمد رئیس شورای ولایتی سمنگان نیز در مصاحبه‌ای با رادیو آزادی حضور طالبان مسلح در این ولایت را تأیید کرده می‌گوید که اکثراً مخالفین مسلح دولت در ولسوالی‌های دره صوف و روی دو آب فعال هستند.

رئیس شورای ولایتی سمنگان می‌گوید که حضور گستردۀ طالبان و نا امنی در دره صوف سبب شده است تا معادن به‌گونۀ غیر فنی و غیر قانونی استخراج شوند.

وی در مورد به نا امنی‌ها در سمنگان گفت:

"نا امنی‌ها در ولایت سمنگان موجود است، بعد از سقوط تاله‌وفرک در بغلان اکنون طالبان به ولسوالی روی دو آب آمده‌اند و دست به نا امنی می‌زنند و همچنان در مسیر راه ولسوالی دره صوف نیز طالبان حضور گسترده دارند و بر کاروان‌های حامل زغال سنگ حمله می‌کنند و آن‌را به آتش می‌کشند."

در همین حال صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان در صحبت با رادیو آزادی با آنکه حضور طالبان مسلح در ولسوالی‌های روی دو آب و دره صوف سمنگان را تأیید می‌کند، اما می‌گوید برای پاکسازی این ساحات از وجود مخالفین مسلح دولت عملیات نظامی آغاز شده است.

صدیق عزیزی گفت که در اثر عملیات نظامی قوت‌های افغان شب گذشته در ولسوالی روی دو آب هشت طالب مسلح به‌شمول یک ولسوال نام نهاد شان کشته و ۴ تن‌شان زخمی شدند.

سخنگوی والی سمنگان افزود:

"شب گذشته بعد از حملات طالبان بر پوسته‌های امنیتی در روی دو آب قوت‌های افغان عملیات نظامی را راه اندازی کردند که در نتیجۀ آن تلفات سنگینی بر دشمن وارد شد، دست کم بیش از ۱۰ تن کشته و مجروح داشتند، چندین میل سلاح به دست نیروهای امنیتی افتاد."

باید گفت که این نخستین بار نیست که مسئولان محلی سمنگان از موجودیت طالبان مسلح و بیشتر شدن ناامنی‌ها شکایت دارند، بلکه پیش از این نیز مقامات محلی سمنگان بارها حضور گستردۀ طالبان مسلح در این ولایت را تأیید کرده و گفته اند که حکومت مرکزی برای استخراج قانونی معدن یک قطعۀ محافظت از معادن را ایجاد کند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG