لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۴

چین خواهان عدم لغو ملاقات رهبران امریکا و کوریای شمالی شد


چین از کوریای شمالی خواست، ملاقات تاریخی بین کیم جونگ اون رهبر آن کشور و دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا را لغو نکند.

شبکه تلویزیون «سی. سی. تی. وی» چین با نقل قول از شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور می‌گوید، وی در جریان ملاقات با یک هیئت عالی رتبه حزب کارگر بر سر اقتدار کوریای شمالی گفته‌است:

"ما از بهبود روابط بین کوریای شمالی و جنوبی، ترویج گفتگوها بین کوریای شمالی و ایالات متحده امریکا، غیر اتُمی ساختن شبه جزیره کوریا و انکشاف اقتصاد کوریای شمالی، حمایت می‌کنیم."

اما حکومت چین و شبکه تلویزیون آن کشور نگفته‌اند که در جریان ملاقات بین شی جین پینگ و هیئت عالی‌رتبۀ حزب کارگر کوریای شمالی، مسئله ملاقات بین رهبر کوریای شمالی و رئیس جمهور امریکا نیز مورد بحث قرار گرفته‌است، یا خیر؟

لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین
لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین

لو کانگ سخنگوی وزارت خارجۀ چین ۱۶ ماه می به خبرنگاران گفت، کوریای شمالی و امریکا باید تدویر اجلاس بین رهبران دو کشور را مطابق پلان و ثمرۀ نتایج قابل توجه آن، یقینی سازند.

قرار است دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا و کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی ۱۲ ماه جون در سنگاپور با هم ملاقات کنند.

اما کوریای شمالی در اعتراض به تمرینات مشترک نظامی امریکا و کوریای جنوبی یک ملاقات در سطح عالی با کوریای جنوبی را لغو کرد و تهدید کرده‌است که علاقه‌مند به یک ملاقات دارای منفعت یک‌جانبه با ایالات متحدۀ امریکا نیست.

این در حالیست که قصر سفید با وصف تهدید کوریای شمالی، ابراز امیدواری کرده‌است که این ملاقات صورت خواهد گرفت.

سارا هاکبی سندرز
سارا هاکبی سندرز

سارا هاکبی سندرز سخنگوی قصر سفید ۱۶ ماه می در واشنگتن به خبرنگاران گفت:

"این چیزیست که ما کاملاً انتظار آن را داشتیم. رئیس جمهور ترمپ به مذاکرات سخت آماده‌است و به آن عادت دارد. اگر آن‌ها بخواهند ملاقات کنند، ما آماده خواهیم بود. اگر ملاقات نکنند هم درست است. ما به کمپاین فشارهای شدید ادامه خواهیم داد."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا نیز ۱۶ ماه می با اشاره به این اجلاس گفت، معلوم نیست که آیا اجلاس با کیم جونگ اون صورت خواهد گرفت، یا خیر؟ اما وی گفته است که روی تأکید به غیر اتُمی ساختن شبه جزیره کوریا ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG