لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۰

تحقیقات ضعیف در باره تلفات غیر نظامیان در حمله‌های هوایی در افغانستان!


نشریه سازمان دیده‌بان حقوق بشر

تحقیقات ضعیف در باره تلفات غیر نظامیان در حمله‌های هوایی، عنوان مطلبی است که نشریه سازمان دیده‌بان حقوق بشر نشر کرده‌است.

در مطلب به نقل ازین سازمان آمده‌است که حکومت‌های ایالات متحده و افغانستان به گونه لازم در مورد حمله‌های هوایی غیر قانونی احتمالی در افغانستان تحقیق نمی‌کنند.

در ادامه گفته شده‌است که این کار ممکن به افزایش تلفات غیر نظامیان کمک کند.

بر اساس مطلب، توضیحات اخیر شاهدان و افراد متأثر شده در حمله‌های هوایی در ننگرهار و دیگر ولایت‌های افغانستان کوتاهی‌های جدی در تحقیقات امریکا و افغانستان در پیوند به تلفات افراد ملکی و خساره‌ها به مردم را برملا ساخته‌است.

به نوشته نشریه، عدم تمایل برای مصاحبه با شاهدان و بدست آوردن شواهد بیشتر از محل حادثه از کاستی هاست.

یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گزارش داده‌است که با بیشتر شدن عملیات هوایی درین کشور تلفات غیر نظامیان در نتیجه حملات هوایی نیروهای امریکایی و افغان از ۲۰۱۶ به این‌سو افزایش یافته‌است.

رئیس جمهور غنی چهارشنبه از خانواده‌های قربانیان بمباران نیروهای هوایی افغان در ولایت کندز معذرت خواست.

آقای غنی گفت که تفاوت میان حکومت مشروع و جنایتکاران اینست که حکومت مشروع به‌خاطر اشتباهاتش معذرت می‌خواهد.

بر اساس گزارش‌ها، در بمباران دوم اپریل اردوی ملی افغانستان در ولسوالی دشت ارچی دست کم ۵۰ افغان به شمول ۳۰ کودک کشته شدند.

واشنگتن پُست

آنچه گزارش‌های ضد و نقیض در مورد شمار نیروهای افغان خوانده شده موضوعی است که روزنامه واشنگتن پُست به آن پرداخته‌است.

روزنامه به نقل از مارتین اودانل، مسئول مطبوعاتی نیروهای ناتو در افغانستان نوشته است که ارقام درین مورد آن‌ها را متعجب ساخته‌است.

اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار در یک گزارش از کاهش یافتن شمار نظامیان افغان به دوصد و نود و شش هزار و چهارصد و نه تن خبر داده بود.

اما این اداره در هشتم می اعلام کرد که این ارقام درست نیست و شمار اصلی این نیروها سه صد و سیزده هزار و هفت صد و بیست و هشت تن است.

از دیر زمان شمار نظامیان افغان به گونه رسمی سه صد و سی و چهار هزار تن گفته شده‌است.

جان سوپکو، سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان در ضمیمه جدید گزارش ۳۰ اپریل به کانگرس امریکا گفت که اردوی امریکا ارقام نادرست را در مورد تعداد نیروهای افغان با آن‌ها شریک ساخته بود.

واشنگتن پُست نوشته‌است که پیش ازین هم سیگار با نظامیان امریکایی به‌خاطر این‌که معلومات را حساس دانسته و با این اداره شریک نساخته‌اند، جنجال کرده‌است.

این بار سوپکو گفته‌است که وزارت دفاع امریکا باید اطلاعات دقیق را با آن‌ها در میان بگذارد.

محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان پس از گزارش نخست سیگار گفته‌است که شمار نیروهای اردو بخاطر ترخیص، معلولیت و تلفات به گونه تقریبی کم می‌شود اما به گفته او این کمبود دوباره از راه جلب و جذب سربازان برطرف می‌شود.

اما حالا واشنگتن پُست بر اساس گزارش ضمیمه‌ای سیگار نوشته‌است که در ابتدا ۱۷ هزار نیروی مرزی یکجا شده با اردوی افغانستان یاد آوری نشده بود و همین مسئله منجر به ایجاد تناقض شده‌است.

XS
SM
MD
LG