لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

اشرف غنی جهت شرکت در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به ترکیه رفت


نشستی که در شهر استانبول ترکیه در باره بیت المقدس فرا خوانده شده در کنار رهبران برخی کشور‌های اسلامی رئیس جمهور افغانستان نیز برای اشتراک در آن به ترکیه رفت.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز جمعه در این باره به رادیو آزادی گفت:

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

"رئیس جمهور غنی صبح امروز برای اشتراک در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی که در باره بیت المقدس دایر می‌شود به شهر استانبول ترکیه رفت، این نشست ناوقت امروز آغاز و تا ناوقت شب ادامه می‌یابد."

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی برای یک روز در ترکیه برگزار می‌شود و در آن رهبران و نماینده‌های بسیاری از کشور‌های اسلامی اشتراک می‌کنند.

این نشست از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی در باره بیت المقدس فرا خوانده شده و انتظار می‌رود در پایان آن، خواست‌ها و پیشنهاد‌ها در قالب یک قطعنامه ارائه شوند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا مطابق تصمیم سال قبل که بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، همزمان با ۷۰ مین سال ایجاد اسرائیل، سفارت امریکا در اسرائیل را به بیت المقدس انتقال داد.

این تصمیم امریکا با مخالفت شدید فلسطینیان و برخی کشور‌های اسلامی روبرو شد.

در تظاهراتی‌که فلسطینی‌ها در واکنش به این تصمیم به راه انداختند ده‌ها تن کشته و شماری زیادی زخمی شدند.

فلسطینی‌ها بیت‌المقدس شرقی را پایتخت آینده خود عنوان کرده و این کار امریکا را نشانۀ برای تحت کنترول قرار دادن این شهر توسط اسرائیل می‌خوانند.

اما از سوی دیگر، اسرائیل بیت المقدس را پایتخت خود می‌خواند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه می‌گوید، کشور‌های اسلامی برای حل مشکلات خود باید همدست شوند.

آقای مسلمیار روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اشتراک رئیس جمهور افغانستان در نشست ترکیه مهم است و انتظار می‌رود سازمان همکاری‌های اسلامی برای تأمین صلح و ثبات در فلسطین و دیگر کشور‌های اسلامی گام‌های جدی را بردارد.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه

وی افزود:

"رئیس جمهور افغانستان به عنوان بزرگ این ملت این حق را دارد تا صدای خود را بلند کند و برای وحدت کشور‌های اسلامی و رفع مشکلات تلاش کند، شما می‌بینید که مشکلات تنها در فلسطین و افغانستان نیست، بلکه در تمام کشور‌های اسلامی است که از این پس قابل قبول نیست."

به گفته آقای مسلمیار، سازمان همکاری‌های اسلامی در باره ریختن خون انسان‌های بی‌گناه در افغانستان نیز باید مسئولیت خود را ادا کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG