لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

ولسی جرگه: از اثر سیلاب‌های اخیر مردم با مشکلات روبه‌رو اند و به کمک نیاز دارند


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، از اثر سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های مختلف کشور، شماری از مردم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

هر چند اداره مبارزه با حوادث طبیعی از کمک‌های به موقع با سیلاب زده‌گان سخن می‌زند اما ولسی جرگه افغانستان می‌گوید در نتیجه سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های مختلف کشور، شماری از مردم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند کمک اند.

عبدالروف ابراهیمی رئیس این جرگه در جلسه عمومی روز شنبه «۲۹ ثور ۱۳۹۷» گفت، سیلاب‌های اخیر زنده‌گی مردم را از لحاظ مالی و جانی تهدید می‌کند و برای مبارزه با آن به اقدامات و تلاش‌های جدی نیاز است.

د ولسي جرګې رئیس عبدالروف ابراهیمي
د ولسي جرګې رئیس عبدالروف ابراهیمي

او افزود:

"سیلاب‌های مدهش زنده‌گی، جان و مال مردم را تهدید می‌کند، ما شاهد جان باختن شهروندان کشور درین زمینه هستیم، در این بخش از حکومت، کمیته‌های اضطرار و دونران می‌خواهیم هر چه زودتر با متضررین کمک کنند."

این درحالیست که اداره ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان روز پنجشنبه گذشته به رادیو آزادی گفت که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها در ۱۳ ولایت، حد اقل ۶۰ تن جان داده‌اند.

بر اساس معلومات این اداره این سیلاب‌ها در ولایت‌های سمنگان، تخار، کاپیسا، بغلان، بدخشان، بادغیس، غور، پنجشیر، سرپل، غزنی، پروان، بلخ و هرات سرازیر شده‌ که در نتیجه آن حدود ۳۴۳ خانه کاملاً تخریب شده و بیش از ۶۶۰ خانه دیگر قسماً خساره‌مند شده‌اند.

در نتیجه آن حدود ۳۴۳ خانه کاملاً تخریب شده و بیش از ۶۶۰ خانه دیگر قسماً خساره‌مند شده‌اند.

از سوی هم عبدالستار درزابی یک عضو دیگر ولسی جرگه می‌گوید، سیلاب‌ها بیشتر باشنده‌گان شمال کشور را با خطر روبه‌رو کرده‌است.

به گفته وی اگر حکومت و نهادهای کمک رسان در وقت معین اقدامات نکنند، مردم با تلفات جانی روبه‌رو خواهند شد.

در همین حال محمد اسلم سیاس معاون اداره ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان به رادیو آزادی گفت، این اداره برای رسیده‌گی به سیلاب ها آماده‌گی دارد و در این زمینه مشکل جدی وجود ندارد.

محمد اسلم سیاس
محمد اسلم سیاس

او افزود:

"اکنون کدام مشکلی نداریم، برای رسیده‌گی به سیلاب و رویدادهای طبیعی آماده‎‌گی کامل داریم در کنار آن همکاران ما آماده هستند به کمک و دفاتر ولایتی ما هم اطمینان داده که با کدام مشکل روبه‌رو نخواهند شد."

هرچند مقامات برای نجات مردم حین رویدادهای طبیعی سخن زده اما در گذشته‌ها دیده شده که در نتیجه ریزش سنگین برف و باران و جاری شدن سیلاب‌ها ده‌ها تن جان باخته‌اند.

در سال ۱۳۹۳ در نتیجه ریزش سنگین برف در پنجشیر حدود ۲۰۰ تن جان باختند و جان باختن صدها تن دیگر در نتیجه ریزش برف در سالنگ‌ها در سال ۱۳۸۸ از نمونه‌های آن اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG