لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

روزنامه‌های چاپ کابل بیشتر به تلفات غیر نظامیان در افغانستان پرداخته‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به تلفات غیر نظامیان در حملات انتحاری و جنگ در افغانستان پرداخته‌اند.

این روزنامه‌ها به گزارش سازمان ملل و اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان که در مورد تلفات باشنده‌گان کشور بوده، اشاره کرده اند.

  • آرمان ملی

در صفحه نخست روزنامه آرمان ملی گزارش ادارۀ سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان به چشم می‌خورد که در پیوند به تلفات غیر نظامیان نشر شده‌است.

این روزنامه نوشته‌است که در سه ماه نخست سال روان میلادی ۷۶۳ تن در این کشور کشته و نزدیک به ۱۵۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

روزنامه بر بنیاد این گزارش نوشته است که هرچند در مقایسه به سال گذشته در آمار تلفات غیر نظامیان تا اندازه‌یی افزایش دیده می‌شود، اما در عملیات‌های نیرو های امنیتی، تلفات غیر نظامیان ۱۵ درصد کاهش یافته است.

روزنامه همچنان نگاشته است که بر اساس گزارش سیگار، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی از صد غیرنظامی ۵۰ درصد آنان در حملات انتحاری و انفجاری طالبان کشته شده اند، ۱۱ درصد دیگر در حملات گروه داعش و ۴ درصد غیر نظامی از سوی افراد مسلح ناشناس آماج قرار گرفته و جان باخته اند.

در این میان از صد تن، چهار غیر نظامی در نتیجۀ جنگ میان اعضای گروه طالبان جان باخته اند.

روزنامه این رقم تلفات را تکان دهنده خوانده‌است.

  • سرخط

روزنامه سرخط، به رویداد انفجاری مرگبار دیروز در ولایت کندهار و رویداد اخیر انفجاری در ننگرهار اشاره کرده‌است و نوشته است باید دیگر این دیدگاه که جنگ روان در کشور نبرد میان حکومت و مخالفان مسلح است پایان یابد.

روزنامه به شمار دیگر رویدادهای انفجاری و انتحاری که در یک‌ونیم دهه گذشته در افغانستان رخ داده و از غیر نظامیان قربانی گرفته است، اشاره کرده‌است که بربنیاد نوشته روزنامه، غیر نظامیان در آن آماج قرار داده شده‌اند، اما این همه جنگ میان دولت و مخالفان مسلح خوانده شده و باشنده‌گان در این میان در جایگاه سوم قرار گرفته اند.

روزنامه نقش رسانه‌ها را در ایجاد این ذهنیت‌ها برجسته جلوه داده‌است و نوشته است که در یک‌و‌نیم دهه رسانه‌ها به‌گونه عمدی هدف قرار گرفتن غیر نظامیان را بازتاب نداده‌اند.

روزنامه همچنان نوشته است که طالبان به‌گونه عمدی در میان شهروندان کشور حملات انتحاری و انفجاری انجام می‌دهند و هنگامی‌که جنگ میان نیرو های امنیتی و این گروه شدت می‌گیرد، از باشنده‌گان به‌حیث سپر انسانی بهره گیری می‌کنند و اگر حکومت قدرت نمایی می‌کند، آنگاه این گروه راه مردم را می‌بندد، به کشتار، لت‌وکوب و یا هم اختطاف افراد دست می‌زنند.

  • روزنامه با در نظرداشت این موارد می‌پرسد که اگر این جنگ میان انسان "افغان" و هراس افگنان نیست چه است؟

روزنامه در نهایت بحث‌اش پیشنهاد می‌کند، مردم را باید آگاه ساخت که این جنگ، جنگ اعلام شده در برابر باشنده‌گان و خاک این سرزمین است و می‌نویسد که مردم با توجه به آگاهی از این اعمال طالبان، در برابر این گروه باید بیاستند و اگر این گروه همین‌گونه به حال خود باقی بماند، دامنۀ جنگ از این بیشتر گسترده خواهد شد.

  • هیواد

در این میان، روزنامه دولتی هیواد در پیوند به حملات اخیر در کابل به هشدار اخیر طالبان اشاره کرده و نوشته است، موجودیت غیر نظامیان در شهر کابل بیشتر است که به علت نا امنی‌ها از دیگر ولایات به این‌جا پناه آورده اند، اما طالبان در کابل نیز مصونیت این باشنده‌گان را از آنان گرفته اند.

روزنامه نوشته است در اعلامیه نشر شده از سوی گروه طالبان غیر نظامیان از نهادهای دولتی و خارجی باید خود شان را دور نگهدارند در حالی‌که به نوشته روزنامه، بیشتر نهادهای دولتی خدمات ملکی را ارائه می‌کنند و این ادارات نه نظامی استند و نه هم حضور نظامیان در آن‌ها محسوس بوده است.

روزنامه همچنان می‌نوسید، در اعلامیۀ طالبان نوشته شده‌است که حکومت بیشتر از غیر نظامیان به‌حیث سپر استفاده می‌کند در حالی‌که طالبان از این‌گونه اعمال خود شان چشم‌پوشی می‌کنند و حملات انتحاری و انفجاری مرگبار را در شاهراه‌ها انجام می‌دهند که بیشتر قربانیان این‌گونه رویدادها غیر نظامیان بوده‌اند.

روزنامه می‌نوسید که در سال‌های اخیر تلفات غیر نظامیان افزایش یافته که بیشتر کابل هدف حملات طالبان و داعش قرار گرفته و در آن غیر نظامیان جان باخته اند.

به نوشته روزنامه، این دو گروه در سال گذشته ۲۰ حمله انتحاری، انفحاری و گروهی را در کابل انجام داده بودند و در سال روان حملات‌شان را گسترش داده اند.

روزنامه با اشاره به یک گزارش سازمان ملل نیز نوشته است که طالبان مسئولیت ۴۰ درصد حملات در افغانستان را بر عهده داشته اند.

روزنامه از مسئولان دولتی خواسته است تا هشدار طالبان را نادیده نگیرند و برای تأمین امنیت جان شهروندان تدابیر روی دست گرفته باید شود.

  • افغانستان ما

"روزنامه افغانستان ما" با توجه به افزایش حملات مخالفان نوشته است که این حملات در کشورهای همسایه طرح‌ریزی می‌شوند.

روزنامه نوشته است، از آغاز سال روان در حملات طالبان از رهگذر تاکتیک و شدت تغییر آمده و این گروه با اهداف مختلف حمله می‌کنند که در آن نهادهای دولتی، شاهراه‌های بزرگ، ولسوالی‌ها و مراکز ثبت‌نام رأی دهنده‌گان آماج قرار می‌گیرند.

روزنامه می‌نویسد با وجود آن‌که نیرو های امنیتی با توانایی کامل در سنگرهای نبرد می‌رزمند و به حمایت از این نیروها نیاز محسوس است، اما دیده می‌شود که آن چنان از سوی ایالات متحد امریکا به توافق‌نامه امنیتی و دفاعی عمل نشده‌است و این کشور در برابر هراس افگنان مانند گذشته عمل نمی‌کند.

به نوشته روزنامه، اگر متحدین بین‌المللی که همکاری‌های امنیتی‌شان با نیروهای امنیتی در یک چهارچوب قانونی تنظیم شده‌است عمل نکنند، مردم افغانستان روزهای بدتری را در پیشرو خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG