لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

وزارت دفاع افغانستان استخراج برخی معادن توسط داعش را تأیید کرد


وزارت دفاع افغانستان با تأیید گزارش مؤسسه گلوبل وتنس می‌گوید، گروه موسوم به دولت اسلامی "داعش" در شماری از ولایت‌ها به‌شمول ننگرهار مصروف استخراج برخی معادن است.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۰۲ جوزای ۱۳۹۷» که با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، در کنار داعش دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت نیز از برخی معادن افغانستان سود می‌برند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی در بارۀ گزارش اخیر مؤسسه گلوبل وتنس که گفته‌است، "داعش استخراج معادن در افغانستان را آغاز کرده است" می‌گوید:

"ما هم این نظر را تأیید می‌کنیم که گروه دهشت افگن داعش و دیگر گروه‌های دهشت افگن همیشه روی همین مناسبات کوشش دارند که سرمایه اندوزی کنند و در نتیجۀ همین سرمایه اندوزی، سلاح، وسایط و مواد انفجاریه را از کشور‌های بیرون از افغانستان خریداری کنند."

این در حالیست که مؤسسه جهانی غیر دولتی «گلوبل وتنس» در تازه‌ترین گزارش خود گفته‌است، داعش به همکاری انجنیران عربستانی و پاکستانی استخراج معادن در افغانستان را آغاز کرده‌است.

در گزارش این مؤسسه به نقل از برخی افرادی که هویت‌شان افشا نشده آمده‌است که داعش در ولایت ننگرهار برخی ماشین‌ها و تجهیزات را جابه‌جا کرده و عملاً استخراج سنگ‌های قیمتی را آغاز کرده‌است.

برخی شهروندان افغانستان به گلوبل وتنس گفته‌اند، داعش بخش‌های را در تسلط خود گرفته که در آن معادن وجود دارند.

بر اساس گزارش این مؤسسه، سنگ‌های قیمتی که از معادن افغانستان استخراج می‌شوند از راه پاکستان به کشور‌های دیگر صادر می‌شوند.

در گزارش گلوبل وتنس آمده‌است، داعش بر گشت‌وگذار مردم در ساحاتی که معدن وجود دارد، محدودیت وضع کرده‌است.

یک قوماندان طالبان که نخواسته از وی نام برده شود به مؤسسه گلوبل وتنس گفته‌است، جنگ آنان با داعش بر سر معادن است.

تماس رادیو آزادی با عبدالقدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن برقرار شد، اما آقای مطفی گفت در این باره وزارت معادن روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری ابراز نظر خواهد کرد.

از سوی دیگر صفی‌الله مسلم رئیس کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، گروه‌های مسلح مخالف دولت این کشور به خصوص داعش از برخی معادن کشور استفاده می‌کنند.

به‌گفته وی، اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش اخیراً در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان برخی معادن تحت کنترول‌‌شان را استخراج می‌کنند.

مسلم که روز چهارشنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد، گفت:

"در ننگرهار برخی شواهد و اظهارات مردم نشان می‌دهند که داعش از معادن این ولایت که تحت کنترول این گروه است، استفاده می‌کند. ما چندین بار سرپرست وزیر معادن و همکارانش را در این راستا به کمیسیون خواستیم، آن‌ها آمدند و جواب نداشتند، ولی گفتند که برای شما جواب کتبی می‌فرستیم، چهار هفته شده که آن‌ها را دوباره دعوت دادیم، اما تا هنوز هیچ جواب برای ما نیامده است."

آقای مسلم هم‌چنان می‌گوید، در کنار ولایت شرقی ننگرهار، برخی معادن در ولایت‌های دیگر نیز از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت استخراج می‌شوند.

وی در این بخش به معادن ولایت شمال‌شرفی بدخشان اشاره کرده می‌گوید، بیشتر معادن این ولایت در کنترول مخالفان مسلح دولت است.

افغانستان دارای منابع سرشار طبیعی است که طلا، مس، لاجورد، نفت و دیگر سنگ‌های قیمتی مهم‌ترین آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از این گفته‌است، افغانستان به ارزش تریلیون‌ها دالر معادن دارد که اخیراً ۳۳ درصد معادن این کشور به ۳ تریلیون دالر تخمین زده شده‌است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG