لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

وزارت ترانسپورت: روند تصفیۀ شرکت‌ها و اتحادیه‌های ترانسپورتی آغاز شده‌است


وزارت ترانسپورت افغاستان می‌گوید، پس از تفکیک شرکت‌های خیالی ترانسپورتی از شرکت‌های قانونی و معیاری شدن آن‎ها، عراده جات این شرکت‌ها می‌توانند به کشور‌های همسایه تردد نمایند.

حکمت‌الله قوانچ سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۰۲ جوزای ۱۳۹۷» در یک نشست خبری گفت، وزارت ترانسپورت به همین هدف روند تصفیه شرکت‌ها و اتحادیه‌های ترانسپورتی را آغاز کرده‌است.

وی گفت:

"تصفیه تمام شرکت‌ها آغاز شده یعنی شرکت‌های اصلی و شرکت‌های خیالی آنان از هم جدا می‌شوند و فعلاً کار بالای دیتابیس مشخص جریان دارد و تا دو ماه آینده کار آن تکمیل می‌شود و بعد از آن با در نظرداشت ظرفیت تخنیکی و مدیریتی شرکت‌های ترانسپورتی ثبت و راجستر شرکت‌ها آغاز می‌شود و بعد از تکمیل شدن شرکت‌های معتبر با معیار‌های منطقوی ما می‌توانند به کشور‌های همسایه تردد نمایند."

آقای قوانچ می‌گوید، بیش از ۱۰۰۰ شرکت و اتحادیه ترانسپورتی در سراسر کشور فعالیت دارند که پس از بررسی‌ها ۱۰۰ شرکت آن لغو گردیده و این بررسی‌ها هنوز هم جریان دارند.

به‌گفته آقای قوانچ، قرار است وزارت ترانسپورت به هدف بهبود روابط ترانسپورتی و ترانزیتی تفاهم‌نامه‌های دو جانبه و سه جانبه را با ازبکستان، تاجکستان و برخی دیگر از کشور‌های همسایه به امضا برساند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که در حال حاضر موترهای مربوط به شرکت‌های ترانسپورتی کشور‌های همسایه می‌توانند اموال تجارتی را به افغانستان و از طریق این کشور به سایر کشورها انتقال بدهند اما ترانسپورت افغانستان به دلیل ظرفیت پایین و نداشتن معیارات منطقوی نمی‌تواند اموال تاجران افغان را بطور مستقیم به کشور‌های دیگر انتقال دهد.

از سوی هم شماری از کارشناسان اقتصادی این اقدام وزارت ترانسپورت را به‌خاطر رشد تجارت، صادرات و کاهش سطح فقر در کشور مؤثر می‌دانند.

تاج محمد اکبر یک‌تن از این کارشناسان در مورد می‌گوید:

"زمانی‌که این شرکت‌ها آزادانه تردد داشته باشند باعث افزایش صادرات و تولید و افزایش سطح استخدام می‌شود و هم‌چنان باعث کاهش فقر می‌شود، سبب مصونیت غذایی هم می‌شود و هم‌چنان سبب استفاده از منابع موجود تولیدی مانند منابع آبی، محصولات زراعتی و سبب افزایش تولیدات در کشور می‌شود."

آقای اکبر هم‌چنان می‌گوید، رفت و آمد ترانسپورت افغانستان به کشور‌های همسایه سبب گسترش روابط تجارتی میان کشور‌ها گردیده و هم‌چنان از فاسد شدن محصولات تجارتی و ضیاع وقت نیز جلوگیری می‌کند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG