لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

نگرانی‌ها در پیوند به تنش‌های سیاسی میان ریاست جمهوری و کمیسیون انتخابات!


شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه و ناظران انتخابات می‌گویند، ادامۀ تنش‌های سیاسی میان ریاست جمهوری و کمیسیون مستقل انتخابات نگران کننده‌است.

مداخلۀ حکومت در کار کمیسیون مستقل انتخابات که به تازه‌گی از سوی معاون این کمیسیون مطرح شده‌است، نگرانی‌های شماری از اعضای ولسی جرگه و ناظران انتخابات را برانگیخته است.

شماری از اعضای ولسی جرگه ادعا می‌کنند که حکومت تلاش می‌ورزد تا انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را مهندسی کند.

ظهیر سعادت یکی از اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی روز چهارشنبه این جرگه گفت:

"برخی از حلقات در ارگ به خصوص رئیس جمهور می‌خواهد کسانی را که حد اقل شفافیت انتخابات را در نظر گیرند از پیشرو بردارند و به خوش خودشان انتخابات مملو از تقلب برگزار کنند."

معاذالله دولتی معاون کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته در یک بحث تلویزیونی ادعا کرده که ریاست جمهوری در کار این کمیسیون مداخله می‌کند.

معاذالله دولتی معاون ادعا کرده که ریاست جمهوری در کار این کمیسیون مداخله می‌کند.

وی گفته است برخی کمیشنران مخالف نصب استیکر در کاپی تذکره‌ها بوده‌اند و رئیس جمهور غنی در یک مجلس گفته‌است، اگر اعضای کمیسیون مخالف این مسئله استند استعفا دهند.

آقای دولتی روز چهارشنبه «۰۲ جوزای ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی به موضع‌اش در این زمینه تأکید کرد.

با این حال شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی می‌گوید کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات باید سخنان‌شان را مسئولانه مطرح کنند.

او در صحبت با رادیو آزادی سخنان اخیر معاذالله دولتی را رد کرد و تأکید می‌ورزد که رهبری کمیسیون باید در پیوند به آن مجلس که رئیس جمهور این موضوع را مطرح کرده و آقای دولتی از آن سخن می‌زند بری مردم معلومات دهد.

با این همه، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا وضعیت به میان آمده میان حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات را نگران کننده می‌خواند.

یوسف رشید
یوسف رشید

یوسف رشید رئیس اجرایی این نهاد می‌گوید:

"در بخش سیاسی این پروسه مشکل موجود است، اگر هر سه کمیشنر یک سو و چهار تن آنان طرف دیگر باشند، این خود برای افراد مغرض راه استفاده جویی‌ها را هموار می‌سازد تا در این پروسه مداخله کنند و این خود برای تمامی پروسه یک موضوع بدی است."

به‌گفته آقای رشید در کنار چالش‌های امنیتی و کم‌رنگ بودن اشتراک مردم در پروسۀ انتخابات، تنش‌های سیاسی که رو به افزایش نیز است چالش بزرگ دیگری در برابر این روند است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG