لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

واکنش دمشق در مورد خواست اخیر امریکا از ایران و نیرو‌های متحدش!


دمشق می‌گوید، این تقاضای امریکا که ایران تمام مشاورین و نیرو‌ های متحد را از سوریه خارج سازد، موضوع قابل بحث نیست.

فیصل مقداد معاون وزارت خارجه سوریه روز چهارشنبه به رسانه‌های روسی ریا نووستی و اسپوتنیک گفت، این که نیرو‌ های ایرانی و یا حزب‌الله از سوریه بیرون شوند و یا بمانند به این خاطر مورد بحث نیست که این مسئله به حکومت سوریه ارتباط می‌گیرد.

او افزود، تمام این نیرو‌ها ضد تروریزم اند و آن‌ها برای نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تلاش نمی‌کنند.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه گذشته تقاضا کرد که ایران و متحد‌ش گروه ملیشه حزب‌الله لبنان از سوریه خارج شوند و فعالیت‌های نظامی‌‌شان را در منطقه خاتمه دهند در غیر این صورت به‌گفته پامپیو، بر ایران تحریم‌های شدیدتر وضع خواهند شد.

مایک پومپیو
مایک پومپیو

تهران قبلاً این تقاضای امریکا را رد کرده‌است.

ایران در جنگ هفت سالۀ داخلی سوریه نقش مهم علیه شورشیان سنی ایفأ کرده که در نتیجۀ این جنگ‌ها حدود نیم میلیون نفر کشته و میلیون‌ها نفر دیگر از مناطق‌‌شان بی‌جا شده‌اند.

در سال‌‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی نیرو‌ های متحد سوریه و ایران با حمایت حملات هوایی روسیه، شورشیان را از حلب و دمشق بزرگترین شهر‌های سوریه بیرون راندند و موقف بشارالاسد را برای باقی ماندن در قدرت تقویه کردند.

  • اما پیش از تقاضای وزیر خارجه امریکا، خواست مشابه از سوی روسیه نیز مطرح شده بود، در این مورد جزئیات چیست؟

بشارالاسد دیروز هنگام ملاقات با الکساندر لوورنتیف نمایندۀ ویژه کرملین که از دمشق بازدید می‌کرد، نقش روسیه را در سرکوبی مخالفین رژیم‌اش مؤثر خواند.

بشارالاسد نقش روسیه را در سرکوبی مخالفین رژیم‌اش مؤثر خواند.

بعداٌ لاورنتیف به خبرنگاران گفت که خروج نیرو‌ های خارجی از سوریه باید به‌گونه کُلی انجام شود و این نباید تنها خروج نیرو‌ های امریکا و روسیه باشد، بلکه نیرو‌ های ترکیه، ایران و حزب‌الله نیز باید از سوریه اخراج شوند.

اما فیصل مقداد معاون وزارت خارجه سوریه گفت، فکر نمی‌کند که متحدان روسی سوریه در مورد نیرو‌ های صحبت می‌کنند که با توافق دمشق وارد سوریه شده‌اند.

به‌گفته آقای مقداد، روسیه خواستار خروج نیرو‌ های است که بدون توافق دمشق در سوریه حضور دارند و آن نیرو‌ های امریکایی، فرانسه، ترکیه و سایر نیرو‌ های اند که غیر قانونی اند.

XS
SM
MD
LG