لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۲۲

یافته‌های تازۀ هالند در مورد سقوط طیاره مسافربری مالیزیا


یافته‌های تحقیقات جنایی بین المللی به رهبری هالند نشان می‌دهد که طیاره مسافربری خطوط هوایی مالیزیا که در هنگام عبور از اوکراین سقوط کرد، با راکت نوع بوک از لوای ۵۳ دافع هوای روسیه آماج قرار گرفته‌است.

تیم تحقیقات جنایی بین المللی که رهبری آن‌را هالند به عهده دارد می‌گوید، طیاره مسافربری مالیزیا که در ۲۰۱۴ میلادی در هنگام عبور از فضای اوکراین سقوط کرد در حقیقت از سوی یک راکت نوع بوک هدف قرار گرفته که مربوط به سیستم دافع هوای روسیه می‌باشد.

در این تیم تحقیقات جنایی بین المللی، مفتشان از کشور‌های آسترالیا، بلجیم، مالیزیا، اوکراین و هالند شامل اند.

طیاره مسافربری MH۱۷ در هفدم ماه جولای ۲۰۱۴ میلادی در شرق اوکراین که در آن‌زمان شاهد درگیری‌های شدید میان نیرو‌ های دولتی و جدایی طلبان طرفدار روسیه بود، هدف قرار گرفت و سقوط کرد.

در این حادثه همه ۲۹۸ سرنشین این طیاره جان باختند.

پیش از اعلان یافته‌های تحقیقات جنایی بین المللی به رهبری هالند یک اداره تحقیقاتی بریتانیا بنام بلینگکیت نیز گفته بود که احتمال می‌رود که این طیاره از سوی لوای ۵۳ دافع هوای روسیه هدف قرار گرفته باشد.

مسکو همواره دست داشتن در این رویداد را رد کرده‌است.

جدایی طلبان طرفدار روسیه و کرملین نظریات متفاوت را در هنگام تحقیقات در رابطه به سقوط طیاره مالیزیایی پیشکش کرده اند که از سوی تیم تحقیقات جنایی رد شده است.

تیم تحقیقاتی بریتانیا گفته است که پس از هدف قرار گرفتن طیاره مسافربری مالیزیا، سیستم راکت‌های بوک که در دسترس جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین قرار داشت، دوباره به قلمرو روسیه منتقل گردید.

پس از هدف قرار گرفتن طیاره مسافربری مالیزیا، سیستم راکت‌های بوک که در دسترس جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین قرار داشت، دوباره به قلمرو روسیه منتقل گردید.

اداره تحقیقات بلینگکیت در بریتانیا که تحقیقات مشترک را در مورد سقوط این طیاره با یک ویب سایت مستقل روسی بنام انسایدر انجام داده‌است در ماه دسیمبر سال پیش میلادی گفت، آنها یک جنرال روسی بنام مستعار دولفین را شناسایی کرده اند که در سقوط طیاره مسافربری مالیزیا دخیل بوده است.

تیم‌های تحقیقاتی بدین باور اند که دولفین نام مستعار نیکولای تکاچیوف یک جنرال متقاعد روسی است که در حال حاضر سرمفتش اردوی مرکزی روسیه است.

اما تکاچیوف این‌را رد کرده که او بنام مستعار دولفین فعالیت می کند یا این‌که او در ۲۰۱۴ میلادی در شرق اوکراین بود.

XS
SM
MD
LG