لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

وزارت احیا و انکشاف دهات: طرح ساخت تعمیر ۶ هزار مکتب تکمیل شده‌است


بیش از دو ماه از وعده رئیس جمهور غنی مبنی بر ساخت شش هزار ساختمان مکاتب در دو سال آینده می‌گذرد اما وزارت احیا و انکشاف دهات که مسئولیت ساخت این مکاتب را دارد می‌گوید، تا حال یک باب تعمیر مکتب ساخته نشده‌است.

فریدون آژند سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات روز شنبه به رادیو آزادی گفت آنان منتظر بودجه ساخت این مکاتب اند و در سال مالی ۱۳۹۷ در نظر است بیش از سه هزار تعمیر مکتب اعمار شوند.
وی گفت:
"ما در قدم اول فهرست نیازمندی‌ها را از وزارت معارف دریافت کردیم تمامی طرح‌ها و پلان‌های ما برای ساخت شش هزار مکتب تکمیل شده و منتظر وجوه مالی آن از سوی بانک جهانی هستیم."

به گفته وی، وجوه مالی این شش هزار مکتب که حدود دوصد میلیون دالر تخمین شده از سوی بانک جهانی تأیید و نهایی شده و به زودی در اختیار حکومت افغانستان قرار خواهد گرفت.

وی افزود این تعداد مکاتب در چوکات برنامه میثاق شهروندی اعمار می‌شوند.

با وجودی‌که در ۱۷ سال گذشته میلیون‌ها دالر برای معارف افغانستان اختصاص یافته‌است اما هنوز هم بخش عظیم از مکاتب در کشور بدون تعمیر اند.

بر اساس معلومات وزارت معارف افغانستان اکنون هشت هزار مکتب در مرکز و ولایات فاقد ساختمان اند.

در همین حال کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف افغانستان می‌گوید، نبود تعمیر مکاتب بالای روحیه شاگردان و روند تدریس تأثیر منفی می‌گذارد.
وی می‌گوید:
"یکی از رکن‌های اساسی معارف موجودیت محیط مصون آموزش است که ما متأسفانه زیاد مستفید نشدیم و وزارت معارف کمبود ۴۵ درصدی تعمیر را دارد."

از سوی هم شماری از کارشناس امور تعلیمی از جمله محمد صدیق پتمن می‌گوید، ساخت تعمیر شش هزار مکتب در دو سال ناممکن است.

به گفته وی نا امنی، فساد، کمبود ظرفیت و پروسه مغلق تدارکاتی از چالش‌های عمده فرا راه ساخت تعمیر‌های مکاتب اند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG