لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

هشدار شماری از وکلا در مورد احتمال سقوط برخی از ولسوالی‌ها!


شماری از اعضای شورای ولایتی و نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند اگر به ولسوالی‌های که جنگ جریان دارد تجهیزات رسانیده نشود به دست طالبان سقوط خواهند کرد.

زابل، هلمند، غزنی، فراه، فاریاب و جوزجان، ولایت‌هایی‌که حالا شدت نا امنی‌های آن‌ها نگرانی‌های جدی را به همراه شده‌است.

اعضای شورای ولایتی و نماینده‌گان این ولایت‌ها در ولسی جرگه می‌گویند شماری از بخش‌های این ولایات در آستانه سقوط قرار دارند و اگر دولت امکانات و تجهیزات لازم به این ولایات نرساند، مراکز آن‌ها مانند بخش‌های از فراه به دست طالبان سقوط خواهند کرد.

عطاجان حق‌بیان رئیس شورای ولایتی زابل می‌گوید، هم اکنون چندین ولسوالی این ولایت در محاصره طالبان قرار دارند:

وی گفت:
"شماری از ولسوالی‌های ما در حال محاصره قرار دارند، نیروهای ما گیرمانده‌اند به کمک‌های هوایی نیاز است، چندین بار است که صدا زده بر حکومت، اما کمک زمینی و هوایی برای نیروها رسانیده نمی‌شود، این‌جا نیروها تلفات می‌دهند و این دیگر برای ما پذیرفتنی نیست."

در این میان حلیمه صدف یک عضو شورای ولایتی جوزجان می‌گوید جنگ هم اکنون در بسیاری از بخش‌های این ولایت شدت گرفته‌است و طالبان در تلاش سقوط شماری از ولسوالی‌های این ولایت استند.

پیشتر شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه کمبود تجهیزات نظامی برای نیروهای امنیتی را در این ولایات یگانه عامل شدت نا امنی‌ها خوانده‌اند.

این نماینده‌گان هم‌چنان گفته‌اند که تنها مراکز ولایات زیر اداره دولت قرار دارند، بیشتر بخش‌های این ولایات از سوی طالبان اداره می‌شوند و اگر به این وضعیت توجه نشود رویداد شهر فراه بار دیگر تکرار خواهد شد.

نگرانی‌ها از بدتر شدن اوضاع امنیتی ولایات در حالی مطرح می‌شوند که نزدیک به دو هفته پیش طالبان بر بخش های از شهر فراه حملات تهاجمی انجام دادند که در آن برخی مناطق شهرفراه به دست این گروه سقوط کرد و به گفته نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه به نظامیان و افراد ملکی تلفات وارد شد.

اکنون وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نیروهای امنیتی هراس افگنان را در ولایت‌هایی‌که جنگ شدت گرفته‌است به زانو در آورده‌اند و این گروه توانایی سقوط کدام بخشی از این ولایات را ندارد.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت

می‌گوید:
"تحرک دشمن کم شده می‌رود، هر روز عملیات‌های ما افزود می‌شود البته بیشتر در ولایات‌های‌که تهدیدها بلند اند، امروز ۱۱ عملیات را در ولایات سازماندهی کرده‌ایم و دستآوردهای بزرگی داریم و تلفات زیادی را به دشمن وارد کرده‌ایم."

اما با این همه صالح محمد صالح یکی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه تأکید می‌ورزد که اگر دولت به این وضعیت توجه نکند، روحیه مردم از این بیشتر ضعیف خواهد شد، به نیروهای امنیتی تلفات وارد شده و مراکز شش ولایت که هم اکنون جنگ در آن‌ها شدت یافته‌است به دست طالبان سقوط خواهند کرد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG