لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

عربستان سعودی و روسیه موافقه کردند که تولید نفت را در ماه آینده بیشتر بسازند


عربستان سعودی و روسیه موافقه کردند که تولید نفت را در ماه آینده بیشتر بسازند تا نگرانی مصرف کننده‌گان را در رابطه با بیشتر شدن نرخ نفت کمتر بسازند.

تصمیم امریکا که می‌خواهد بر علیه دو تولید کننده بزرگ نفت یعنی ایران و وینزیولا تحریم‌ها را جاری نماید، نرخ نفت را یکباره بلند بُرد به سویه که از سال ۲۰۱۴ تا حال به این سطح نرسیده بود.

در اول‌های ماه جاری بعد از این نگرانی‌ها نرخ نفت در بازار نفت لندن به بیش از ۸۰ دالر یک بیرل رسید.

با ملاقات وزرای نفت عربستان سعودی و روسیه خالد الفالح و الکساندر نوواک قیمت نفت صبح روز ۲۵ ماه می سه درصد در بازار لندن کاهش یافته و به ۷۶ عشاریه ۴۴ دالر یک بیرل رسید.

افزایس یکباره نرخ نفت سبب شد که در تانک‌های تیل هم نرخ نفت بلند برود و شکایت مصرف کننده‌کان را بلند کند.

رئیس جمهور ترمپ در تویتر خود شکایت کرد که کشورهای تولید و صادر کننده نفت با محدود ساختن تولید نفت بطور مصنوعی نرخ نفت را بلند برده‌اند.

همین تویت آقای ترمپ سبب شد که سازمان کشورهای تولید و صادر کننده نفت اوپک که عربستان سعودی در صدر آن قرار دارد برای کاهش نرخ نفت کوشش کنند.

چین که بزرگترین مصرف کننده نفت می‌باشد نیز در این مورد اظهار نگرانی کرده است.

منشی عمومی سازمان اوپک محمد بارکیندو در فوروم سنت پترز بورگ اظهار داشت همچون دوست امریکا آن‌ها در این ساحه اقدام کرده‌اند و به همین دلیل وزیر نفت عربستان سعودی با تولید کننده بزرگ دیگر نفت خارج از اوپک یعنی روسیه در تماس شده است تا محدودیت بر تولید نفت را بردارند و در نرخ انرژی تعادل بار آورند.

محدودیت مشترک بر تولید نفت در سال ۲۰۱۶ بخاطری اعلان شد که نرخ نفت خام هر بیرل کمتر از ۳۰ دالر شده بود و این محدودیت توانست که تعادل نرخ نفت را بین ۴۰ و ۵۰ دالر هر بیرل حفظ کند.

در آن وقت روسیه، اوپک و قزاقستان موافقه نمودند که تولید نفت را روزانه یک عشاریه هشت میلیون بیرل کمتر می‌سازند و این محدودیت تا سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت.

اکنون به نوشته رویترز وزرای نفت عربستان سعودی و روسیه در نظر دارند که این محدودیت را تغییر داده و مقدار کاهش را نصف کنند.

وزیر نفت روسیه گفته‌است که تولید به‌خاطر کمتر شده که کشور عضو اوپک وینزیولا تولید نفت خود را روزانه در حدود یک میلیون بیرل کاهش داده‌است.

وزیر نفت روسیه نوواک گفته‌است که برای حل این مشکل راه‌های مختلف برسی می‌شود، ولی به گفته او تغییرات در این ساحه تدریجی خواهد بود.

نوواک قرار است در ۲۲ و ۲۳ جون با وزرای نفت کشورهای دیگر سازمان اوپک نیز ملاقات نماید.

XS
SM
MD
LG