لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

تبصره روزنامه‌های کابل در مورد تصمیم اخیر پارلمان پاکستان در مورد مناطق قبایلی!


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مورد تصمیم اخیر پارلمان پاکستان در رابطه به مناطق قبایلی تبصره نموده‌اند.

  • ویسا​

روزنامه ویسا نوشته که ارگ ریاست جمهوری افغانستان بعد از دو روز خاموشی تصمیم پاکستان در ارتباط به ادغام مناطق قبایلی با ایالت خیبر پشتونخواه را یک اقدام یک جانبه و مخالف قرارداد ۱۹۳۱ میلادی که میان هند بریتانیوی و افغانستان صورت گرفته بود، دانسته است.

روزنامه از قول حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نوشته که این اقدام پاکستان بالای موضوع خط دیورند تاثیر گذار نیست.

روزنامه همچنان نوشته که ولسی جرگه در واکنش به این تصمیم پاکستان گفته است این تصمیم یک طرفه می‌باشد و قابل قبول برای افغانستان نمی‌باشد چون با جانب افغانستان هیچ مشوره صورت نگرفته است.

در ادامه روزنامه واکنش محمود خان اچکزی رهبر حزب عوامی پشتونخواه را نیز گرفته که گفته پارلمان پاکستان در مورد موضوع که صد سال بالای آن جنجال بوده، در یک دقیقه تصمیم گرفته است.

  • دنیا

روزنامه دنیا نوشته که در موضوعات مربوط به مناطق قبایلی، افغانستان نقش مهم دارد و افغانستان نباید از همچو تصامیم دور نگهداشته شود.

و به پاکستان اجازه داده نشود تا بدون موافقه افغانستان تصمیم بگیرد.

در ادامه نوشته شده که پاکستان با این اقدام‌اش کوشش می‌کند تا موضوع دیورند را به نفع خودش بچرخاند.

روزنامه در اخیر تبصره‌اش توصیه نموده که حکومت افغانستان در این رابطه به گونه واضح و جدی باید عکس العمل نشان بدهد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد ادغام فاتا یا مناطق قبایلی با ایالت خیبر پشتونخوا را یک اقدام خودسر دانسته و آن‌را تقبیح نموده‌است.

روزنامه نوشته که به همین ارتباط امروز در کابل گردهمایی اعتراضی بر با خواهد شد تا این اقدام پاکستان تقبییح گردد و در مورد سیاست‌ها نادرست پاکستان نیز سخنرانی شود.

روزنامه در ادامه گفته که در این مورد یک موضوع عمده مطرح می‌شود که سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی در رابطه به خط دیورند و مردمان ساکن آن‌طرف این خط اقدام جدی نمایند و پشتون‌های آنسوی خط را از شر پنجابیان نجات بدهند.

  • ایرت اف ایشا

روزنامه‌های ایرت اف ایشا بالا رهبران حکومت وحدت ملی انتقاد نموده و گفته که در رابطه به موضوعات ملی خاموشی اختیار می‌کنند و موضوع تصمیم پارلمان پاکستان در مورد مناطق قبایلی را به عنوان یک مثال یاد نموده است.

روزنامه نوشته که به اساس موافقتنامه که میان هند بریتانیوی و افغانستان صورت گرفت مناطق قبایلی به مثابه ساحات آزاد شناخته شده‌اند و هیچ کدام از طرفین قرارداد نمی‌توانند در موضوعات داخلی این مناطق مداخله نمایند و یا هم آن‌ر‌ا تحت تسلط شان در آورند.

روزنامه نوشته افغانستان در شرایط فعلی توانایی آن را ندارد تا این مناطق را تحت حاکمیت خودش در آورد ولی می‌تواند که واکنش جدی نسبت به همچو اقدامات و تصامیم نشان بدهد.

XS
SM
MD
LG