لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

سرخط: افغانستان تلاش کند تا پاکستان بیشتر منزوی گردد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در رابطه به سفر هیئت بلند پایه امنیتی افغانستان به اسلام‌آباد تبصره نموده‌اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط نوشته که هدف اصلی سفر هیئت بلند پایه افغانی به اسلام‌آباد صحبت روی پلان عمل در مورد روند صلح افغانستان می‌باشد.

در ادامه گفته شده که اگر پاکستان در رابطه به پلان عمل کار‌های عملی را انجام ندهد، حکومت افغانستان هم با پاکستان دیگر مذاکره نخواهد کرد.

به باور نویسنده حکومت افغانستان به جای وارد کردن اتهام بالای پاکستان، بیشتر روی ارجاع شکایت به سازمان ملل‌متحد تمرکز نماید تا پاکستان بیشتر از بیش منزوی گردد.

روزنامه نوشته، افغانستان به‌گونه غیر مستقیم با پاکستان در جنگ است، پاکستان از طالبان حمایت می‌کند و طالبان دشمنان درجه اول نیرو‌های مسلح افغانستان استند.

به باور نویسنده، این جنگ، سیاست جنگی می‌طلبد و حکومت افغانستان در این راستا باید آگاهانه عمل کند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که برای تحکیم صلح در افغانستان باید با پاکستان صحبت شود، چون در مشکلات موجود در افغانستان، پاکستان دخیل است و دوام جنگ در این کشور بستگی به اقدامات پنهان و روشن پاکستان دارد.

به باور نویسنده، موضوع اصلی اینست که افغانستان با تمام هوشیاری با طرف مقابل صحبت نماید، چون پاکستان در افغانستان اهداف طویل‌المدت و منافع استراتژیک دارد.

نویسنده نوشته که نشست‌های مقامات افغان و پاکستان به‌خاطری بی‌نتیجه به پایان می‌رسد که هر دو طرف منافع طرف مقابل را در نظر نمی‌گیرند و در جریان صحبت‌ها معلومات نادرست شریک ساخته می‌شود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که هیئت افغانی با مقامات پاکستان روی راه عملی تطبیق پلان عمل برای پروسه صلح صحبت می‌کنند.

در ادامه گفته شده که هر دو طرف روی اقدامات عملی مبارزه با تروریزم تمرکز خواهند داشت.

روزنامه نوشته که این سفر مقامات افغان به پاکستان بنابر دعوت رسمی شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان صورت می‌گیرد.

  • مسیر

روزنامه مسیر با اشاره به سفر هیئت حکومت افغانستان به پاکستان نوشته که آیا پاکستان واقعاً می‌خواهد همکاری کند یا باز هم کدام بازی جدید جریان دارد؟

روزنامه نوشته که مقامات افغان به نتایج این نشست امیدوار اند و فکر می‌کنند که پاکستان این بار می‌خواهد در پروسه صلح افغانستان همکاری نماید.

ولی به باور نویسنده، هیج نشانۀ دیده نمی‌شود که پاکستان مجبور باشد در پروسه صلح افغانستان همکاری نماید.

  • ویسا

روزنامه ویسا در رابطه به واکنش اعضای ولسی جرگه نسبت به سفر هیئت حکومت افغانستان به پاکستان نوشته و گفته شده که آنان به نتایج همچو نشست‌ها خوشبین نیستند و از حکومت افغانستان می‌خواهند تا تلاش نماید تا از سوی جامعه جهانی فشار بیشتر بالای پاکستان وارد شود.

روزنامه نوشته که هیئت افغانی در حالی به پاکستان سفر می‌نماید که کار روی ایجاد موانع در امتداد خط دیورند از سوی پاکستان جریان دارد و گاه گاهی در مناطق متصل به خط دیورند از سوی نظامیان پاکستانی راکت پرتاب می‌گردد.

XS
SM
MD
LG