لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

در دیدار مقامات افغان و پاکستانی چه توافقاتی در بخش صلح صورت گرفت؟


دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، مقامات بلند رتبه افغان و پاکستانی برای عملی شدن فقره ۶۶ در پلان عمل میان هر دو کشور برای صلح و همبستگی که مهم‌ترین چهارچوب جامع برای همکاری‌های دو جانبه می‌باشد، به توافق رسیده‌اند.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت روز دوشنبه «۰۷ ثور ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، هیئت افغانی در صحبت با مقامات پاکستانی در نشست روز گذشته تأکید کردند که هر گروهی که صلح را انتخاب نمی‌کند با اقدامات مشخص مشترک روبه‌رو می‌شود.

قادر شاه
قادر شاه

وی گفت:

"در حاشیه این سفر و در چوکات پلان عمل روی مسایل مختلف بحث داشتند که به پیشرفت‌های دست یافته‌اند و هم‌چنان توافق شده که برعلیه یکدیگر از جغرافیایی هیچ یک از این دو کشور استفاده نشود، از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها به جدیت حمایت کردند و یک میکانیزم به میان آمده و این میکانیزم قسمی است که گروپ‌های کاری ایجاد می‌شوند تا به‌خاطر کارهای عملی زمینه مساعد گردد."

وی می‌گوید، میان افغانستان و پاکستان فیصله شده‌است که کمیته‌های کاری در هر دو طرف همآهنگ کننده‌های خاص را تعیین نمایند و از پیشرفت عملی فعالیت‌های این کمیته‌ها به شکل مستقیم توسط رهبری هر دو کشور نظارت صورت می‌گیرد.

آقای قادر شاه می‌گوید، در کنار مسایل امنیتی و صلح میان افغانستان و پاکستان روی مسایل اقتصادی، تجارت و ترانزیت نیز بحث صورت گرفته‌است.

در یک اعلامیۀ نشر شده از سوی اردوی پاکستان آمده‌است که علاوه بر ایجاد گروه‌های کاری مشخص هر دو طرف روی همکاری‌های امنیتی بحث نمودند که به‌خاطر کاهش خشونت کمک می‌کند.

این در حالیست که روز گذشته یک هیئت بلند رتبه افغانستان تحت ریاست محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی به دعوت صدراعظم پاکستان به آن کشور سفر کرد.

در این سفر هیئت افغانی با مشاور امنیت ملی، لوی درستیز، رهبری دستگاه امنیتی، معین سیاسی وزارت خارجه و برخی مقامات دیگر پاکستان ملاقات کردند.

قرار است به تعقیب این سفر لوی درستیز پاکستان هم در آیندۀ نزدیک به کابل سفر نماید.

از سوی هم شایسته باز ناصری عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه با در نظرداشت توافق انجام شده میان مقامات افغان و پاکستانی می‌گوید، این مسایل زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسد که پاکستان صادقانه عمل نماید.

وی گفت:

"اگر پاکستان صادقانه عمل نماید، بدون شک ما همیشه به تعهدات ما ایستاده هستیم، اما اگر آنان یکبار دیگر با فریب پیش بروند این بار هم نتیجه نخواهد داشت."

به‌گفته وی، افغانستان همواره خواهان روابط نیک با دیگر کشور‌ها به‌خصوص همسایه‌هایش بوده‌است و پاکستان هم باید این را بداند که همکاری وی با افغانستان می‌تواند روابط تیرۀ هر دو کشور را بهتر بسازد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG