لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

هیواد: در واکنش به ادغام مناطق قبایلی باید گام‌های عملی برداشته شوند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در پهلوی سایر موضوعات بیشتر روی عکس‌العمل‌ها در مورد ادغام مناطق قبایلی با ایالت خیبر پشتونخواه پرداخته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر از قول شورای قبایل نوشته که تصمیم پارلمان پاکستان را در رابطه به ادغام مناطق قبایلی نمی‌پذیرند و آنان مربوط به افغانستان می‌باشند.

روزنامه نوشته که این شورا از مردمان قبایل مومند، باجور، خیبر، اورکزی، وزیرستان شمالی و جنوبی نماینده‌گی می‌کند.

در ادامه نوشته شده که اعضای این شورا روز قبل در کابل نشست داشتند و گفته اند که پاکستان در این سال‌های پسین این مناطق را به مکان‌های امن برای تروریستان تبدیل نموده‌است تا علیه افغانستان از آنان کار گیرد.

روزنامه هم‌چنان از قول اعضای این شورا می‌نگارد، مردمانی‌که در امتداد خط دیورند ساکن استند، خود شان را از افغانستان می‌دانند و به هیچ وجه از افغانستان جدا شده نمی‌توانند.

در اخیر گفته شده که این شورا از سازمان ملل‌متحد، کشور‌های بزرگ و کشور‌های اسلامی می‌خواهد تا بالای پاکستان فشار وارد گردد تا از زیر پا نمودن حقوق مردمان این مناطق اجتناب کند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که اعضای شورای قبایل هشدار داده‌اند که اگر پاکستان از این تصمیم‌اش نگذرد، با واکنش‌های تند روبه‌رو خواهد شد.

روزنامه نوشته که حکومت افغانستان هم ادغام مناطق قبایلی را یک تصمیم یک‌طرفه دانسته و آن را محکوم نموده‌است.

به باور نویسنده تنها به عکس‌العمل کاری به پیش نمی‌رود، بلکه باید گام‌های عملی در این راستا برداشته شود.

روزنامه هم‌چنان نگاشته است که مردم از حکومت می‌خواهند تا اسناد مربوطه را با سازمان ملل‌متحد و جامعه جهانی شریک بسازد.

در ادامه گفته شده که لوی درستیز اردوی پاکستان قرار است به کابل بیاید و خواست مردم این است که مقامات حکومت افغانستان در رابطه به این موضوع واکنش جدی و تند نشان بدهند.

  • ویسا

روزنامه ویسا مطلبی را زیر عنوان "کهیل ختم و مناطق قبایلی و دیورند هضم" به چاپ رسانیده‌است.

در این مطلب روی اسناد تاریخی در مورد خط دیورند غور گردیده‌است.

روزنامه نوشته که سیاست‌های پاکستان و بریتانیا در مورد خط دیورند و ضعیف بودن حکومت افغانستان یک مسئله است، ولی واقعیت اینست، سندی وجود ندارد که نشان بدهد که حکومت قانونی افغانستان قسمتی از خاک افغانستان را به بریتانیا یا پاکستان داده باشد.

روزنامه تأکید نموده که باید شورای ملی افغانستان و احزاب سیاسی هم در این رابطه واکنش شدید از خود شان نشان بدهند.

XS
SM
MD
LG