لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

کمیسیون انتخابات: پروسه برگزاری انتخابات به‌سوی کامیابی روان است


در حالی‌که انتقاد‌ها از روند برگزاری انتخابات پیشرو هنوز هم پا برجاست، اما رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از کامیابی این پروسه سخن می‌زند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد روز چهارشنبه «۰۹ جوزا ۱۳۹۷» در نشست با جوانان گفت، روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن در سراسر افغانستان ثبت‌نام می‌کنند.

او افزود:

"این پروسه با قربانی نیرو‌های امنیتی به سوی کامیابی در حرکت است، همین اکنون شمار ثبت‌نام کننده‌گان به ۴.۵ میلیون تن رسیده‌است و توقع داریم که این رقم به ۶ میلیون برسد."

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

کمیسیون مستقل انتخابات، عامل بلند رفتن امار ثبت‌نام کننده‌گان را آغاز روند ثبت‌نام کاندیدان و روشن شدن سرنوشت کوچک‌سازی حوزه‌ها می‌داند.

اما برخی نهاد‌های ناظر انتخابات رقم ثبت‌نام کننده‌گان را معتبر ندانسته می‌گویند، میکانیزم قابل قبول برای ارائه این ارقام وجود ندارد.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به رادیو آزادی گفته است، این مشکل آنان را نگران ساخته و شفافیت در پروسه ثبت‌نام رأی دهنده‌گان را مورد پرسش قرار می‌دهد.

نعیم ایوب زاده
نعیم ایوب زاده

نجیب‌الله احمدزی و فضل احمد معنوی رؤسای پیشین کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفته اند کمیسیون مستقل انتخابات در ارائه ارقام ثبت نام مبالغه می‌کند.

اما سید حفیظ‌الله هاشمی یک کمیشنر این کمیسیون در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌گوید ارقام کمیسیون مسئولانه بوده و میکانیزم روشن و بانک معلوماتی در این زمینه وجود دارد و هر کسی که به‌گفته وی نگران است، می‌تواند از این بانک دیدن کند.

آقای هاشمی همچنان گفت تا کنون ۲۳۰۰ تن به ولسی جرگه و ۲۰۰۰ تن دیگر به شورای‌های ولسوالی فورم ثبت‌نام دریافت کرده‌اند.

سید حفیظ‌الله هاشمی
سید حفیظ‌الله هاشمی

مسئولان این کمیسیون همچنان از طالبان خواستند تا به مردم اجازه دهند که ثبت‌نام کنند و خود‌ شان نیز در این پروسه شرکت کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی با این پروسه مخالفت نشان داده‌است.

طالبان در صحبت با رادیو آزادی با این پروسه مخالفت نشان داده‌اند.

مسئولان امنیتی افغانستان اطمینان داده‌اند که از پروسه انتخابات حمایت همه‌جانبه خواهند کرد.

در همین حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان در جلسه عمومی روز چهارشنبه ابراز نگرانی کرده و گفته است که انتخابات پیش‌رو باید آغازگر بحران تازه در کشور نباشد.

عبدالرؤف ابراهیمی
عبدالرؤف ابراهیمی

به‌گفته او:

"حد اقل ما باید انتخاباتی را داشته باشیم که حلال مشکلات باشد، نه این‌که خدای ناخواسته انتخاباتی برگزار شود که نه‌تنها مشکل را حل نکند، بلکه خود آغازگر بحران جدید باشد."

در همین حال غلام حسین ناصری یک عضو دیگر ولسی جرگه می‌گوید با توجه به نا امنی، مداخلات و بحران مدیریتی در کمیسیون، اگر به همین شکل انتخابات برگزار شود به‌گفته وی جنازه دموکراسی را باید خواند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG