لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

کماندو‌های افغان ۱۰۳ تن را از دو زندان طالبان در هلمند آزاد کردند


شماری از افرادیکه از زندان‌های طالبان آزاد شدند
شماری از افرادیکه از زندان‌های طالبان آزاد شدند

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نیرو‌های کماندوی اردوی ملی شب گذشته به دو زندان طالبان در ولسوالی کجکی هلمند دست یافتند.

محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت صبح امروز پنج‌شنبه «۱۰ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، نیرو‌های کماندو دو عملیات خاص را در قریه‌های سورکاریز و ده بابا انجام دادند که در آن ۱۰۳ زندانی شامل ۵ زن و ۳ کودک از زندان طالبان آزاد شدند.

به‌گفته رادمنش، زندانیان آزاد شده به کمپ نظامی «شوراب هلمند» انتقال شده‌اند.

زنان و کودکانی‌که در زندان‌های طالبان زندانی بودند
زنان و کودکانی‌که در زندان‌های طالبان زندانی بودند

وی افزود:

"قوای کماندوی قهرمان ما توانستند محبس تروریست‌ها را از بین ببرند، چهار تن‌شان را هلاک کردند و یک تن‌شان را دستگیر کردند و ۱۰۳ تن از هموطنان بی‌گناه مان از زندان دهشت افگنان رها شدند. در این عملیات ۱۰ ماین بوشکه‌ای و سایر تجهیزات به دست نیرو‌های ما افتاده‌است."

از سوی هم جاوید سلیم سخنگوی نیروهای کماندو به رادیو آزادی گفت، زندانیان آزاد شده باشنده‌گان ولایت‌های مختلف کشور اند و از سال‌ها به این‌سو به اتهام همکاری با دولت نزد طالبان زندانی بودند.

زندانیانی که در عملیات کماندوهای افغان از دو زندان طالبان در هلمند آزاد شدند
زندانیانی که در عملیات کماندوهای افغان از دو زندان طالبان در هلمند آزاد شدند

وی تأیید می‌کند که تعدادی از سربازان پولیس محلی نیز مشمول زندانیان آزاد شده‌اند.

گروه طالبان از سال‌ها به این‌سو در بخش‌های از ولایت هلمند در جنوب افغانستان حضور دارند.

پیش از این گزارش‌های وجود داشتند که این گروه در جریان چندین حمله، شماری از نظامیان افغان را اسیر گرفته و آنان را به زندان‌های خود انتقال داده‌اند.

قوماندان کندک هفتم نیرو‌های کماندو که به‌گفته خودش رهبری این عملیات را به عهده داشت می‌گوید، طالبان زندانیان را شکنجه می‌کردند و به آنان نان و آب نمی‌دادند.

منیب امیری
منیب امیری

منیب امیری در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید:

"در یک زندان ۴۶ نفر شامل پنج زن و دو کودک بودند، زندان دومی در قریه دیگری بود که ۵۷ نفر در آن نگهداری می‌شدند، زندانی‌ها برای ما گفتند که همه روزه ما را شکنجه می‌کردند، آخرین ظلم که از دست‌شان می‌شد بالای این زندانیان تحمیل می‌کردند، برای‌شان آب و نان نمی‌رسید، تنها آن‌ها که خانه‌های‌شان نزدیک بود از خانه نان برای‌شان می‌رسید."

از سوی دیگر طالبان مسلح در یک اعلامیه گفته اند که در این دو زندان ۹۳ تن از زندانیان جنایی نگهداری می‌شدند و در این عملیات به آنان ضرر نرسیده است.

این اولین باری نیست که نظامیان افغان به زندان‌های طالبان در هلمند دست می‌یابند.

پیش از این در ماه عقرب سال گذشته هجری شمسی در عملیات نیرو‌های کماندو در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند، بیش از ۲۰ تن از زندان طالبان آزاد شدند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG