لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

پهلوهای تازۀ گفتگوهای سری با طالبان مسلح بر اساس پیشنهاد صلح حکمتیار!


منابع طالبان و مسئولین حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار گفتگوهای سری با طالبان را که قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان یادآور شده، مربوط به همان پیشنهاد می‌خوانند که از سوی حکمتیار مطرح شده‌است.

جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان به‌ روز چهارشنبه از طریق یک ویدیو کنفرانس به خبرنگاران در وزارت دفاع امریکا گفت، به‌خاطر پیشرفت در روند صلح افغانستان، گفتگو با طالبان به‌طور مخفی به پیش برده می‌شود و او نمی‌تواند در این مرحله از کدام طالب مشخص نام ببرد.

اما به‌گفته آقای نیکلسن با رهبران متوسط و ارشد طالبان تماس‌ها برقرار شده‌است.

جان نیکلسن
جان نیکلسن

یک منبع طالبان از این‌که صلاحیت گفتگو با رسانه‌ها را ندارد و نخواست نامش افشا شود، در صحبت با رادیو آزادی این اظهارات جنرال نیکسن را تأیید کرد و گفت، تماس‌ها با آنعده از طالبان برقرار شده که تمایل به صلح دارند و می‌خواهند دست از جنگ بکشند.

به‌گفته این منبع که از جریان این تماس‌ها باخبر است، گفتگوهای فعلی بر بنیاد پیشنهادی برقرار شده که از سوی گلبدین حکمتیار چندی پیش مطرح شد.

زمانی‌که در این مورد از محمد امین کریم یکی از اعضای ارشد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار پرسیده شد، او تأیید کرد و گفت که در حال حاضر گفتگوها در مراحل ابتدایی اند.

امین کریم
امین کریم

با آن‌که آقای امین جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نکرد، اما گفت:

"این‌را تأیید می‌کنم که گفتگوها در همین فضا و ماحول جریان دارند، اما رهبری طالبان تا کنون در مورد موقف رسمی و غیر رسمی خود در این زمینه چیزی نگفته‌اند. تماس‌های که رهبری طالبان با ما دارند از رأی‌زنی در مورد خبر داده‌اند. "

گلبدین حکمتیار در چهارم ماه مارچ ۲۰۱۸ میلادی در مصاحبه با نیویارک تایمز از یک پشنهاد صلح به طالبان سخن زد که ایجاد مناطق امن برای طالبان در آن گنجانیده شده‌است.

او در آن زمان گفت که این پیشنهاد را با رئیس جمهور اشرف غنی نیز مطرح کرده‌است.

آقای امین در مورد نکات عمدۀ پیشنهاد گلبدین حکمتیار در مذاکرات با طالبان گفت؛

  • مذاکرات حداقل در مراحل ابتدایی بدون مداخله و حضور رسمی کشورهای دیگر باشد.
  • باز شدن یک دفتر رسمی به طالبان در پایتخت کشور تحت حمایت جامعه بین‌المللی.
  • اعلان مناطق امن برای طالبان تا طالبان با خانواده‌های‌شان آزادانه بتوانند در این مناطق رفت و آمد کنند.

محمد امین کریم تأکید کرد که منظور از اعلام مناطق امن واگذاری مناطق و ولایات به طالبان نبوده، بلکه مقام‌ها در آن مناطق در تفاهم با طالبان به وظیفه گماشته شوند.

منظور از اعلام مناطق امن واگذاری مناطق و ولایات به طالبان نیست، بلکه مقام‌ها در آن مناطق به وظیفه گماشته شوند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان همچنان گفته‌است که در گفتگوهای صلح برخی سازمان‌های بین‌المللی، حکومت‌های خارجی و گروه‌های علاقه‌مند نیز شامل اند.

به‌گفته آقای نیکلسن دیپلومات‌های امریکایی نیز در این گفتگوها شامل اند.

منبع طالبان می‌گوید، امریکا، عربستان سعودی و پاکستان تلاش‌های مشترک‌شان را برای مذاکرات با طالبان آغاز کرده‌اند و با برخی از اعضای طالبان در پاکستان، افغانستان و قطر تماس برقرار کرده‌اند.

به‌گفته این منبع، اما این تماس‌ها تا کنون با شورای تحت رهبری هبت‌الله برقرار نشده و به نظر نمی‌رسد که ملا هبت‌الله به صلح تمایل داشته باشد.

زمانی‌که از ملا منان نیازی که خود را سخنگوی گروه طالبان تحت رهبری ملا رسول معرفی می‌کند در مورد تماس امریکا با گروه ملا رسول پرسیده شد، با آنکه جزئیات بیشتر نداد، اما گفت که آن‌ها با سایر اطراف مذاکرات در تماس اند.

ملا منان نیازی
ملا منان نیازی

محمد امین کریم عضو ارشد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در مورد دخیل بودن کشورهای دیگر در روند مذاکرات گفت:

"کشورهای در این مذاکرات متأسفانه سهیم اند که آن‌ها هم از طرف خود رأی‌زنی می‌کنند و حکومت افغانستان نیز تلاش دارد، صحبت‌های که حنیف اتمر اخیراً با مقام‌های پاکستانی داشت می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر واقع شود."

آقای امین در پاسخ به این‌که مذاکرات با گروه طالبان رسماً چه زمانی آغاز خواهد شد؟ گفت، گفتگوها زمانگیر اند و نباید در هفته‌ها و ماه‌های نزدیک انتظار نتیجه آن‌را داشت.

منبع طالبان می‌گوید، از این‌که گروه طالبان تحت فشارهای زیاد بین‌المللی قرار گرفته می‌خواهد رهبری آن که در پاکستان زنده‌گی می‌کنند از خاک آن‌کشور بیرون شود.

به‌گفته این منبع، بر اساس پیشنهاد ریاض، طالبان که تمایل به رفتن دوباره به افغانستان را ندارند، می‌توانند در سعودی زنده‌گی کنند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان در حالی از گفتگو‌های سری با طالبان پرده برداشت که طالبان چندی پیش حملات بهاری‌شان را به نام الخندق اعلام کرده و پس از آن حملات‌شان را در پایتخت و ولایات مختلف افغانستان شدت بخشیدند.

اما شورای عالی صلح افغانستان که نهاد مسئول در زمینه پیشبرد تماس‌ها و گفتگوها با شورشیان مسلح دانسته می‌شود، از انجام این تماس‌های سری که جنرال نیکلسن از آن یاد کرده، ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

اما احسان طاهری سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت، تمایلی برای گفتگوهای صلح از جانب سران طالبان دیده شده، چیزیکه مقام‌های این شورا دایم از آن یاد کرده اند.

حکومت افغانستان تا کنون رسماً در مورد گفتگوهای سری با طالبان مسلح چیزی نگفته‌اند.

اما طالبان مسلح در یک اعلامیۀ که شام امروز به رادیو آزادی فرستاده اظهارات اخیر جان نیکلسن در مورد گفتگوهای صلح با این گروه را رد کرده و نوشته است که این گروه با جهت‌های به‌گفته آن‌ها بی‌صلاحیت مذاکره نمی‌کند.

گزارش: فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG