لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

گزارش: در ماه «می» در افغانستان ۱۸۳ غیر نظامی کشته ‌و ۳۳۷ تن دیگر زخمی شده‌اند


گروه داد خواهی و حفاظت از غیرنظامیان در گزارش تازه‌اش ماه گذشته میلادی را خونین‌ترین ماه برای غیرنظامیان در افغانستان خواند.

بر اساس گزارش تازه گروه دادخواهی و حفاظت از غیر نظامیان در ماه «می» اضافه تر از ۶۰ حادثه در ۲۳ ولایت افغانستان رخ داده و در آن ۱۸۳ غیر نظامی کشته و ۳۳۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.

گزارش این گروه می‌رساند که زنان، کودکان، جوانان و کهن سالان مشمول کشته شده‌ها و زخمیان این رویداد‌ها اند.

عزیز احمد تسل رئیس این گروه روز یکشنبه «۱۳ جوزا ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت، حمله‌های انتحاری و ماین‌های کنار جاده به عنوان عوامل دوم و سوم تلفات افراد ملکی اند.

همچنان به گفته تسل عملیات‌های نیرو‌ های دولتی و گروه‌های مسلح مخالف دولت به عنوان عامل سوم و حمله‌های هوایی به عنوان عامل چهارم تلفات غیر نظامیان به شمار می‌روند.

تسل طالبان را عامل بیشترین تلفات غیر نظامیان در ماه «می» می خواند.

او افزود:

"نسبت به ماه اپریل تعداد تلفات غیر نظامیان افزایش یافته است، در ماه اول «جنوری» و ماه دوم «فبروری» تلفات زیاد بود و در دو ماه بعد تلفات کم بود و حالا در ماه پنجم تلفات بار دیگر افزایش یافته است."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان روز یکشنبه در تماس تیلیفونی با رادیو آزادی این گزارش را رد کرده و ادعا کرد که بیشترین عامل تلفات غیر نظامیان عملیات‌های زمینی و هوایی نیرو‌ های دولتی افغانستان است.

این در حالی است که به گفته آقای تسل، گروه داد خواهی و حفاظت از غیرنظامیان در ماه «اپریل» تنها ۵۰۰ مورد از کشته و زخمی شدن غیر نظامیان را ثبت کرده بود.

تسل می‌افزاید، آنان آمار تلفات افراد ملکی را بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، کارمندان ولایتی و دفتر «یوناما» تهیه می‌کنند.

آنان آمار تلفات افراد ملکی را بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها، کارمندان ولایتی و دفتر «یوناما» تهیه می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس گزارش نهاد‌های ملی و بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، جنگ در افغانستان بیشترین قربانی را از غیر نظامیان می‌گیرد.

این نهاد‌ها همواره گفته اند که گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان بیشتر عامل تلفات غیر نظامیان اند.

در برخی موارد نظامیان افغان و خارجی نیز متهم می‌شوند که در جریان عملیات‌های زمینی و هوایی‌شان به حفظ جان غیر نظامیان توجه نمی‌کنند.

اما نهاد‌های امنیتی همواره تأکید کرده اند که مخالفان مسلح دولت به خصوص طالبان و داعش از غیر نظامیان به عنوان سپر استفاده کرده و آنان را هدف قرار می دهند.

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گزارش اخیر گروه داد خواهی و حفاظت از غیرنظامیان را رد کرده گفت:

نجیب دانش
نجیب دانش

"این گزارش را ما تائید نمی‌کنیم، این واقعیت ندارد که نیرو‌ های ما افراد ملکی را هدف قرار داده باشند و یا این‌که به اثر عملیات‌های ما افراد ملکی آسیب دیده باشد."

هر چند در روز‌های گذشته ادعا شد که در عملیات نیرو‌های «قطعه ۰۲» افغانستان در ولایت ننگرهار چندین غیر نظامی کشته شده‌اند اما آقای دانش می‌گوید، تا هنوز هیچ گزارش تائید شده نشان نمی‌دهد که غیر نظامیان در عملیات‌های نظامیان افغان کشته و یا زخمی شده باشند.

به گفته وی، غیر نظامیان بیشتر در حمله‌های تروریستی از جمله انتحاری و انفجاری قربانی می شوند که به گفته وی، این حمله‌ها بیشتر از سوی طالبان، داعش و شبکه حقانی سازمان دهی می شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG