لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۵

مشرانو جرگه: فعالیت مراکز ثبت نام رای دهی در مکاتب روند تدریس را مختل ساخته است


اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‌گویند که فعالیت مراکز ثبت نام رای دهی در مکاتب روند تدریس را مختل ساخته است.

مشرانو جرگه افغانستان از امنیت مراکز ثبت نام رای دهی در مکاتب نگرانی کرده می‌گوید که باید برای فعالیت این مراکز راه بدیل دریافت گردد.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه «۱۳ جوزا ۱۳۹۷» این جرگه پس از اظهارات سناتوران گفت که فعالیت مراکز ثبت نام رای دهی در مکاتب در کنار دیگر مشکلات متعلمین را به بیماری های روحی و روانی نیز مبتلا نموده است.

فضل هادي مسلمیار
فضل هادي مسلمیار

او افزود:

"محلات را که برای نصب ستیکر و توزیع تذکره در مکاتب ایجاد کرده‌اند قابل نگرانی است و برای دور ساختن این نگرانی باید اقدام شود باید روی بدیل آن فکر شود در کنار بیماری روحی نزد متعلمین روند تدریس نیز مختل می‌شود."

این در حالیست که اکثر مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان در مکاتب و مساجد فعالیت دارند که این مسئله نگرانی های زیادی را نزد مردم ایجاد کرده چون مخالفین مسلح گفته اند که مراکز ثبت نام را هدف قرار خواهند داد.

سهیلا شریفی یکی از سناتوران گفت که به دلیل تهدیدات مخالفین مسلح اکثر متعلمین از رفتن به مکتب خودداری می‌کنند.

به دلیل تهدیدات مخالفین مسلح اکثر متعلمین از رفتن به مکتب خودداری می‌کنند.

در کنار این محمد فیصل سمیع نایب منشی مشرانو جرگه گفت که کمیسیون مستقل انتخابات باید این نگرانی‌ها را مدنظر گرفته راه حل آن را دریابد.

این در حالیست که بالای یک مرکز ثبت نام رای دهی در شهر جلال آباد حمله شد و تلفات نیز در پی‌داشت.

در این حال وزارت معارف افغانستان می‌گوید، نگرانی شان‌را در زمینه امنیت مکاتب از بهر استفاده آن در روند ثبت نام رای دهی با وزارت داخله در میان گذاشته اند.

کبیر حقمل
کبیر حقمل

کبیر حقمل رئیس نشرات این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما با کمیسیون مستقل انتخابات به اساس تفاهم همکاری داریم اکنون ما مشکل جدی را در زمینه مشاهده نمی کنیم اما همکاری ما جریان دارد و نگرانی های ما را با کمیسیون و وزارت داخله در میان گذاشته ایم."

از سوی هم وزارت داخله افغانستان از تامین امنیت مراکز رای دهی و توزیع تذکره اطمینان داده از تلاش‌های جدی در این باره سخن گفته است.

در همین حال صدیق پتمن کارشناس امور تعلیمی می‌گوید، اگر معارف متاثر از مسایل امنیتی بخصوص فعالیت‌های انتخاباتی شود، روند پیشرفت معارف کشور به چالش روبه‌رو خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG