لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

در حمله انتحاری که عالمان دین را در کابل هدف قرار داد، ۷ تن کشته شدند


قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که در اثر حمله انتحاری در برابر پوهنتون پولی‌تخنیک کابل متصل به خیمه لویه جرگه هفت تن کشته شده که از جمله شش تن‌شان افراد ملکی می‌باشند.

در حالی که عالمان دینی پس از صدور فتوا و ناروا خواندن جنگ جاری، انتحار و انفجار از خیمه لویه جرگه در حال بیرون شدن بودند فرد، انتحاری مواد همراه‌اش را در نزدیکی این ساحه منفجر ساخت.

حشمت‌الله ستانکزی سخنگوی قوماندانی امنیه کابل روز دوشنبه «۱۴ جوزای ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که در نتیجه این حمله انتحاری هفت تن کشته شده‌اند که یکی آن پولیس و بقیه افراد ملکی می‌باشند.

او افزود:

"حمله کننده انتحاری خود را به سرک نزدیک می‌سازد که متصل به این تالار بوده، مواد انفجاری خود را در دهن دروازه منفجر می‌سازد که بر اساس معلومات ابتدایی در این رویداد هفت تن کشته شده که یکی آن پولیس است و بقیه افراد ملکی اند و همچنان ۹ تن زخمی اند که از جمله ۲ تن‌شان پولیس می‌باشند."

این رویداد روز دوشنبه حوالی ساعت یازده‌و‌نیم بجه قبل از ظهر در مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل و سرک متصل به خیمه لویه جرگه به وقوع پیوست.

این حمله در نزدیکی خیمه لویه جرگه و پوهنتون پولی‌تخنیک کابل در حالی باعث تلفات نزدیک به ۲۰ تن گردید که تدابیر شدید امنیتی به‌خاطر برگزاری نشست علمای دینی اتخاذ شده و جاده به‌روی وسایط نقلیه مسدود شده بود.

این حمله در حالی باعث تلفات نزدیک به ۲۰ تن گردید که تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده بود.

حدود سه‌ونیم هزار علمای دینی از ۳۴ ولایت افغانستان در خیمه لویه جرگه تجمع کرده و جنگ جاری در کشور را ناروا خواندند.

این حمله انتحاری چند دقیقه پس از آن صورت گرفت که علمای دینی به شکل متفق فتوا صادر کردند که بر اساس آن انتحار و انفجار از گناه‌های کبیره در اسلام شمرده شد.

با آن‌که حکومت افغانستان این حمله را با الفاظ شدید تقبیح کرده، اما هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که حکومت در تأمین امنیت نشست علما و مردم کوتاه آمده است.

عرفان‌الله عرفان نائب منشی این جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حمله بر علمای دینی این‌را نشان داد که مخالفان مسلح از کشتن هیچ‌کس دست‌بردار نیستند.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

او افزود:

"حمله امروز یکبار دیگر این‌را نشان می‌دهد که حملات انتحاری و انفجار هیچ پیوندی به دین و مذهب ندارد، پس به همین خاطر این معنی را دارد که آنان نه‌تنها در برابر مردم و حکومت افغانستان می‌جنگند، بلکه در برابر کسانی نیز می‌جنگند که از دین نماینده‌گی می‌کنند."

میر سردار زدران کارشناس افغان می‌گوید که این حمله شاید زنگ خطر برای علمای باشد که اخیراً تلاش‌ها برای صلح را شدت بخشیده‌اند.

علمای افغانستان پیش از این با علمای اندونیزیا و پاکستان در کشور اندونیزیا در مورد جنگ جاری با صدور اعلامیه‌ای از جناح‌های درگیر جنگ خواستند که به گفتگوهای صلح حاضر گردند.

طالبان مسلح با نپذیرفتن مسئولیت این حمله در صفحه تویتر شان نوشته اند که این حمله از سوی آنان صورت نگرفته است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

  • معلومات قبلی

سخنگوی قوماندانی امنیه کابل می‌گوید، بر اساس گزارش‌های ابتدایی در حمله امروز در پایتخت افغانستان ۷ تن کشته و ۹ تن دیگر زخمی شده‌اند.

حشمت ستانکزی به رادیو آزادی گفت، در میان کشته شده‌ها ۱ پولیس و در میان زخمی‌ها نیز ۲ تن از منسوبین پولیس شامل اند.

به گفته وی، بقیه تمام قربانیان غیر نظامیان اند.

او می‌افزاید، تدابیر امنیتی در ساحه سبب شد تا فرد انتحاری نتواند خود را به داخل تالار لویه جرگه برساند.

  • معلومات قبلی

قوماندان امنیه کابل می‌گوید، در حمله انتحاری در نزدیک خیمه لویه جرگه چهار غیر نظامی کشته و یک تن زخمی شده‌است.

داوود امین در یک حساب "واتس‌اپ" نوشته‌است که این حمله در دروازه ورودی خیمه لویه جرگه زمانی صورت گرفت که نشست علما به پایان رسیده بود.

  • معلومات قبلی

حمله کننده انتحاری عالمان دین را در کابل هدف قرار داد.

حشمت‌الله ستانکزی سخنگوی قوماندان امنیه کابل می‌گوید، یک فرد انتحاری ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه پیش از چاشت امروز مواد انفجاری همراه‌اش را در نزدیک خیمه لویه جرگه در کابل انفجار داد.

به‌گفته وی، حمله زمانی صورت گرفت که بزرگ‌ترین نشست علمای دین در کابل که در باره "غیر مشروع خواندن جنگ در افغانستان" در خیمه لویه جرگه برگزار شده بود، پایان یافته بود.

ستانکزی می‌گوید، این حمله تلفات دارد و جزئیات آن تا هنوز در دست نیست.

فرد یا گروهی تا هنوز مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته‌است.

XS
SM
MD
LG