لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

غنی: کشور‌های عضو "شانگهای" در تأمین صلح در افغانستان نقش مهم را ایفأ می‌کنند


رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید، کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در تأمین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه نقش مهم را ایفأ می‌کنند.

رئیس جمهور افغانستان در این گفتگویش به‌خاطر بهبود اقتصاد و تأمین امنیت روی گسترش همکاری‌های اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای تأکید ورزید.

محمد اشرف غنی به روز سه شنبه «۱۵ جوزای ۱۳۹۷» در مصاحبه با تلویزیون «سی سی تی وی» چین گفت که افغانستان به‌عنوان یک کشور ناظر در سازمان همکاری‌‌های شانگهای موقعیت جغرافیوی مهم دارد و در پیشرفت کشور‌های عضو این سازمان می‌تواند نقش مهم را ایفأ کند و افغانستان نیز از این سازمان توقع مشابه را دارد.

او افزود:

"افغانستان کشوریست سرشار از منابع طبیعی. ارزش معادن ما بین یک تا سه تریلیون دالر است و کار بالای این معادن به تمام منطقه مؤثر واقع شده می‌تواند، زیرا زمینه را برای پروژه‌های متمم انکشافی مساعد می‌سازد، افغانستان با یک منطقه دارای سه میلیارد نفوس در حال معامله است. چین، هند، روسیه، قزاقستان، تمامی آسیای میانه و پاکستان همه اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای اند و همکاری میان این کشور‌ها می‌تواند افغانستان را به یک منطقه مرفه مبُدل سازد."

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفت، صلح و ثبات مسایل حیاتی برای افغانستان اند، به‌گفته محمد اشرف غنی تروریستان وابسته به یک کشور نبوده و افغانستان همواره در مبارزه علیه تروریزم در خط مقدم قرار دارد.

رئیس جمهور اشرف غنی ابراز امیدواری کرد که کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در تأمین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه نقش مهم را ایفأ کنند.

رئیس جمهور افغانستان در این مصاحبۀ خود در مورد اجلاس بعدی سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای که قرار است در نهم و دهم ماه جون در شهر جنوبی قینگداو برگزار شود، اشتراک‌اش را تائید کرد و ابراز امیداوری نمود که در حاشیۀ این اجلاس با رئیس جمهور چین نیز دیدار کند.

سازمان همکاری‌های شانگهای در ۲۶م اپریل ۱۹۹۶ میلادی در شهر شانگهای چین تأسیس شد.

روسیه، قزاقستان، تاجکستان، ازبکستان، قزغزستان و چین اعضای ابتدایی این سازمان را تشکیل دادند، هند و پاکستان بعداً با این سازمان پیوستند.

در حال حاضر افغانستان، ایران، بلاروس و منگولیا به‌عنوان ناظر در این سازمان نقش دارند.

XS
SM
MD
LG