لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

وضع محدودیت بر گشت‌وگذار در وزیرستان جنوبی تمدید شد


مقامات پاکستان به خاطر جلوگیری از برخوردهای خونین احتمالی بین جنگجویان محلی و فعالان جنبش تحفظ پشتون‌ها، به تاریخ ششم جون محدودیت بر گشت‌وگذار را در مناطق قبایلی وزیرستان جنوبی آن کشور برای ۲۴ ساعت دیگر تمدید کردند.

قیودات بر گشت‌وگذار در مناطق قبایلی وزیرستان جنوبی پاکستان بعد از آن وضع شد که به تاریخ سوم جون در نتیجه برخوردهای خونین بین جنگجویان محلی و فعالان جنبش تحفظ پشتون‌ها در شهر "وانه" چهار تن کشته و ۲۵ تن زخمی شدند.

مقامات پاکستان می‌گویند، تا اکنون ۸۰ تن دستگیر شده‌اند و قیودات بر گشت‌وگذار از شهر وانه به سایر مناطق وزیرستان جنوبی گسترش یافته‌است.

مقامات پاکستان گفته‌اند که به‌خاطر تأمین امنیت در این منطقه، گفتگوها در زمینۀ تدویر یک جرگه قبایلی نیز ادامه دارد.

بر اساس اظهارات باشنده‌گان محل تیلیفون‌ها در آن منطقه قطع شده و تیلیفون‌های موبایل کار نمی‌کنند.

به‌گفته یک مقام صحی محلی، ۷ تن در نتیجه خشونت‌ها زمانی کشته شدند که یک گروهی جنگجویان محلی، هواداران جنبش تحفظ پشتون‌ها را متوقف ساختند که به استقبال علی وزیر یکی از رهبران این جنبش آمده بودند.

جنبش تحفظ پشتون‌ها گفته‌است یک گروه مرتبط با طالبان که توسط نظامیان پاکستان حمایت می‌شوند، می‌خواست علی وزیر یکی از رهبران مهم این جنبش را به قتل برسانند.

حکومت پاکستان این گروه جنگجویان محلی را به نام "کمیته امن" می‌خواند.

مزمل وزیر برادر علی وزیر با اظهار این‌که زنده‌گی برادرش با تهدید مواجه است، در مورد گروه جنگجویان محلی"کمیته امن" به رادیو آزادی گفت:

"ما هیچ وقت هم آن‌ها را کمیته امن نگفته‌ایم، ما همیشه آن‌ها را طالب و تروریست خوانده‌ایم. فقط حکومت آن‌ها را به نام کمیته امن می‌شناسد. در این اواخر تعداد جنگجویان این گروه به صدها تن افزایش یافته، موتر و اسلحه ثقیله دارند. این جنگجویان نقاب بر چهره دارند، پوسته‌های تلاشی ایجاد کرده‌اند و مردم را اذیت می‌کنند."

یک سخنگوی اردوی پاکستان چهارم جون گفت، گروه "کمیتۀ امن" که حکومت آن را تمویل می‌کند، با جنبش تحفظ پشتون‌ها برخورد کرد، ولی اینک برخوردها متوقف شده‌است.

مقامات پاکستان این ادعا را رد کرده که بین جنبش تحفظ پشتون‌ها و طالبان برخورد شده‌است.

XS
SM
MD
LG