لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

مقامات امنیتی و دفاعی: نیرو های خارجی نیز در رعایت کردن آتش‌بس اعلام شده شامل اند


مقام‌های امنیتی و دفاعی افغان می‌گویند، نیرو های خارجی مستقر در کشور نیز آتش بس یک جانبه را رعایت خواهند کرد.

پس از اعلان آتش‌بس چند روزه و یک‌جانبه از سوی رئیس جمهور غنی، مقام‌های امنیتی و دفاعی افغان از آماده‌گی‌های کامل برای تطبیق آتش‌بس سخن می‌زنند.

این مقام‌ها می‌گویند در زمان آتش‌بس قوای مسلح کشور در حالت دفاعی قرار خواهند داشت و تنها آتش‌بس با طالبان و شبکه حقانی صورت گرفته و در برابر گروه‌های تروریستی دیگر عملیات تهاجمی ادامه خواهد داشت.

در زمان آتش‌بس قوای مسلح کشور در حالت دفاعی قرار خواهند داشت.

اختر محمد ابراهیمی معین ارشد امنیتی وزارت داخله در یک نشست خبری مشترک با شریف یفتلی لوی درستیز اردوی ملی روز پنجشنبه «۱۷ جوزای ۱۳۹۷» گفت این آتش‌بس از سوی نیرو های خارجی نیز رعایت می‌شود.

اختر محمد ابراهیمی معین ارشد امنیتی وزارت داخله
اختر محمد ابراهیمی معین ارشد امنیتی وزارت داخله

آقای ابراهیمی افزود:

"این تفاهم را با نیرو های امریکایی کردیم که آتش‌بس اعلان شده از سوی رئیس جمهور غنی را در زمان تعیین شده مراعت کنند، اما اگر ضرورت به دفاع می‌شود آنان حاضر به حمایت از ما هستند."

رئیس جمهور غنی پیش از چاشت روز پنجشنبه در یک پیام ویدیویی اعلان کرد که از ۲۷ ماه رمضان تا ۵ عید با طالبان آتش‌بس صورت می‌گیرد.

آقای غنی گفته‌است، این آتش‌بس به دنبال نشست علمای افغان در کابل که جنگ را ناروا خوانده و خواستار آتش‌بس از سوی طرف‌های درگیر شدند، اتخاذ شده است.

غنی: اعلام آتش‌بس از موقف قوت است
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که آنان بعداً نظر شان را در این مورد ابراز خواهند کرد.

مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نیز گفته است که آتش‌بس اعلام شده را رعایت خواهند کرد.

این مأموریت در اعلامیۀ که به رسانه‌ها فرستاده به نقل از جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیروهای خارجی در افغانستان نوشته است، نیرو های خارجی به آتش‌بس اعلام شده از سوی رئیس جمهور غنی احترام داشته و آن را رعایت خواهند کرد.

مقام‌های امنیتی افغان ابراز امیدواری می‌کنند که طالبان نیز آتش‌بس کنند که در آن صورت ممکن زمان آتش‌بس تمدید شود.

به‌گفته مقام‌ها، در صورت تعرض طالبان بالای قوای مسلح، نیرو ها از خود دفاع خواهند کرد.

از سوی هم شریف یفتلی لوی درستیز اردوی ملی گفت که بخش‌های کشفی و استخباراتی در احضارات درجه یک خواهند بود.

وی افزود که اعلان آتش‌بس به تمامی نیرو های امنیتی و دفاعی فرستاده شده است تا آنان آماده‌گی کامل برای تطبیق آن داشته باشند.

شریف یفتلی
شریف یفتلی

او افزود:

"همه نیرو های امنیتی و دفاعی از این آتش‌بس حمایت می‌کنند. به تمام رهبری ارشد امنیتی و دفاعی نیرو های کشور در این مورد وظایف مشخص داده شده‌است و همه نیرو ها آماده هستند و در زمان آتش‌بس نیرو های کشفی در احضارات درجه یک است."

در همین حال شماری از کارشناسان نظامی از جمله محمدا گل مجاهد می‌گوید، قوای مسلح کشور ضمن رعایت آتش‌بس، باید نسبت به هر زمان دیگر آماده و بیدار باشند تا از سوی طالبان مسلح غافل‌گیر نشوند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG