لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

فعالین مدنی غور: مدیریت مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان را زورمندان به دست گرفته اند


فعالین مدنی مدعی هستند که کمیسیون مستقل انتخابات مدیریت ثبت نام رای دهنده‌گان را از دست داده‌است و اکنون مدیریت این کار را قوماندان‌های مسلح غیر مسئول و زورمندان به عهده دارند.

فعالین مدنی در غور از تقلب گسترده در انتخابات پیشرو نگران هستند و می‌گویند که در این تقلب کارمندان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات نیز دست دارند.

محمد حسن حکیمی یکتن از فعالین مدنی این ولایت به رادیو آزادی می‌گوید، مدیریت ثبت نام رأی دهنده‌گان اکنون بدست زورمندان و قوماندان‌‌های مسلح غیر مسئول است و دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات این صلاحیت را از دست داده‌است.

آقای حکیمی می‌گوید:

"متأسفانه مدیریت کار از دست کمیسیون انتخابات رفته است و اکنون مدیریت ثبت نام به دست قوماندان‌های مسلح، افراد زورمند، بزرگان قوم و خود کاندیدها می‌باشد و هر کار که دل شان شود انجام می‌دهند."

این فعال مدنی همچنان مدعی است که بررسی‌های آن‌ها نشان میدهد ضمن اینکه در بسیار از موارد استیکرها برکاپی‌های تذکره‌ها زده شده‌است برتذکره های اطفال زیرسن و افراد فوت شده نیز استیکر زده‌اند.

به گفته حکیمی تقلب‌های که تا هنوز روند ثبت نام رای دهنده‌گان در غور مشاهده شده است نشان می‌دهد که انتخابات پیشرو یکی از پرتقلب ترین انتخابات‌ها خواهد بود و آرای استفاده شده هیچگاه اراده واقعی مردم را به نمایش نمی‌گذارد.

او افزود:

"امروز بخش گسترده از تقلب‌ها توسط خود کارمندان کمیسیون انتخابات صورت می‌گیرد و بررسی های ما نشان می‌دهد که در بسیار از موارد بر چسپ‌ها به کاپی های تذکره‌های زده شده است، به تذکره های اطفال زیرسن و افراد فوت شده زده شده‌اند و بدتر از آن این است که برخی زورمندان هم تذکره چاپ می‌کنند و مهر می‌کنند و بعداً ثبت هم می‌کنند که این همه تقلب ها نشان می‌دهد که ما در آینده یک انتخابات کاملاً تقلبی خواهیم داشت."

اما مسئولین در فتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات غور این ادعاها را رد میکنند و می‌گویند که تا هنوز هیج سند که بیانگر تقلب در روند ثبت نام باشد را دریافت نکرده اند.

نذیر نصرت سرپرست کمیسیون مستقل انتخابات دفتر ولایتی غور هر چند دخالت زورمندان را در پروسه ثبت نام رد نمی‌کند اما می‌گوید همواره تیم های نظارتی شان در محلات، از روند ثبت نام نظارت می‌کنند و تا هنوز موارد از تقلب را ثبت نکرده‌اند.

او افزود:

"ما تا هنوز شاهد چنین موارد نبوده ایم تیم های نظارتی ما همیشه به ساحه می‌روند و از نزدیک نظارت می‌کنند و دیگر این‌که امنیت ملی و پولیس نیز ناظر هستند ولی تا هنوز کوچگ ترین مورد تقلب را شاهد نبودیم."

دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در غور میگوید که از آغاز روند ثبت نام رای دهنده گان تا هنوز ۹۵ هزار تن خود را برای اشتراک در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی ثبت نام کرده اند.

گزارش: قدیرغفوری

XS
SM
MD
LG