لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

تبصره برخی روزنامه‌های جهان روی اعلان آتش‌بس از سوی طالبان!


یک تعداد از رسانه‌های غربی در شماره‌های اخیر خود در مورد اعلان آتش‌بس طالبان در ۳ روز عید فطر، مطالب و گزارش‌های را به نشر رسانده‌اند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به این اعلان طالبان که در روزهای عید بر قوای افغان حمله نمی‌کنند اشاره کرده و نوشته است این اعلان یک حرکتی است که می‌تواند به تلاش‌های صلح افغانستان که از سال‌ها به این‌سو دوام دارد، نفس تازه بدهد.

روزنامه هم‌چنان به اعلان آتش‌بس بی‌قید و شرط رئیس جمهور اشرف غنی که قبل از اعلامیه طالبان گفته بود از ۲۷ ماه رمضان تا پنجم عید با طالبان آتش‌بس را رعایت خواهند کرد اشاره نموده و نوشته‌است این اقدامات بعد از ۱۷ سال اولین بار به مردم افغانستان که از جنگ‌ها آسیب دیده‌اند برای کم شدن مؤقتی خشونت امیدواری می‌دهد.

نیویارک تایمز می‌افزاید؛ اعلان آتش‎بس از سوی طالبان در یک روزی صورت می‌گیرد که افغانستان یک شب خونین دیگر را پشت سر گذاشت.

روزنامه از قول مقامات نوشته‌است که گفته‌اند در شام جمعه و شب شنبه ۵۰ تن از سربازان امنیتی و پولیس محلی افغان در مناطق مختلف کشته شدند.

روزنامه می‌افزاید برای ختم جنگ کنونی در افغانستان و احیای پروسه صلح که پیهم به مشکلات رو‎به‌رو شده‌است، در اواخر تلاش‌های جدی جریان دارند.

تلگراف

روزنامه تلگراف در شماره اخیر خود در مورد اعلان آتش‌بس طالبان می‌نویسد، این اعلان در دو دهه اخیر جنگ افغانستان که تلاش‌های مکرر صلح به ناکامی رو‌به‌رو شدند و در جنگ‌ها ده‌ها هزار نفر کشته و زخمی شدند، اولین روزنه امید می‌باشد.

روزنامه تلگراف از قول سفیر افغانستان در اسلام آباد حضرت عمر زاخیلوال نوشته‌است که می‎گوید، این اعلان طالبان یک تغییر عمده را در دید طالبان در رابطه با صلح نشان می‌دهد.

روزنامه از اعلامیه طالبان اقتباس آورده‌است که در آن گفته می‌شود آن عده عساکر اسیر افغان که تعهد می‌کنند دوباره به صفوف اردو نمی‌روند، آزاد خواهند شد.

روزنامه می‌افزاید، این آتش‌بس ممکن است یک آزمون برای انسجام داخلی خود طالبان هم باشد و معلوم خواهد کرد که بزرگان طالبان که اکثراً در پاکستان بسر می‌برند تا چه حد بر قوماندانان خود در جبهات داخلی کنترول دارند.

روزنامه از قول یک دیپلومات غربی نوشته‌است که اعلامیه آتش‌بس طالبان امتحانی برای وحدت آن‌ها نیز می‌باشد و اگر بعضی از گروه‌های جداگانه طالبان به این آتش‌بس پابند نباشند، آن‌ها جنگ را ادامه خواهند داد.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا به پیشنهاد آتش‌بس طالبان و پیشنهاد قبلی آتش‌بس از سوی رئیس جمهور افغانستان اشاره نموده می‌نویسد، این گام‌ها از سوی حکومت و طالبان بعد از آن برداشته شدند که یک اجلاس بزرگ علمای افغانستان در کابل برگزار شد و در آن حملات انتحاری و انفجاری خلاف شریعت اسلامی خوانده شد و در آن از طالبان تقاضا شد که به مذاکرات صلح حاضر شوند.

XS
SM
MD
LG