لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۴

دنیا: آتش‌بس دو جانبه افغان‌ها را امیدوار به امنیت ساخته‌است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب خود را در مورد اعلام آتش‌بس از سوی حکومت و طالبان مسلح به نشر رسانیده‌اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش نوشته که آتش‌بس دو جانبه افغان‌ها را امیدوار به امنیت ساخته‌است.

در ادامه سرمقاله آمده که مشکل افغانستان سیاسی بوده و جنگ جاری نه جهاد است و نه هم برای دفاع از وطن؛ بلکه این جنگ برای تباهی افغانستان ادامه دارد.

روزنامه هم‌چنان گفته که در هر سو افغان‌ها از بین می‌روند و قربانیان اصلی هم همین افغان‌ها هستند. بناءً یک بار دیگر صدا می‌زنیم که از تمرکز به جنگ در افغانستان باید اجتناب شود و هر دو طرف درگیر نخست آتش‌بس و بعد صلح کنند.

سر خط

روزنامه سر خط هم در مورد نوشته که اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان مسلح نشان می‌دهد که این گروه تا اندازۀ علاقمند به نقش داشتن در میدان سیاسی شده و این هم گام نخست‌اش بود.

در مطلب هم‌چنان آمده که در گذشته بار‌ها به طالبان درخواست آتش‌بس شده اما این خواست همواره از سوی آنان رد گردیده‌است.

در مطلب به نقل از برخی کاشناسان آمده‌است که رئیس جمهور غنی بیش از هر کس دیگر متعهد به صلح بوده و با اعلام آتش‌بس یک جانبه ثابت ساخت که قلباً خواهان صلح است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نیز در سرمقاله‌اش نوشته که اعلام آتش‌بس از سوی رئیس جمهور غنی منحیث خواست تمامی افغان‌های از جنگ خسته شده با عکس‌العمل مثبت طالبان مسلح مواجه شد.

این روزنامه در ادامه نوشته که در اعلامیه طالبان در مورد این موضوع نیز آمده که در زندان‌های این گروه بررسی صورت گیرد و زندانیانی‌که می‌توانند از عدم همکاری‌شان با حکومت تضمین بدهند، زمینه رهایی‌شان فراهم گردد.

طالبان در این اعلامیه گفته‌اند که حتی زمینه ملاقات زندانیان با خانواده‌های‌شان نیز مساعد شود.

مسیر

روزنامه مسیر در سر مقاله‌اش نوشته که یک گام بی‌سابقه و یک خوشحالی بزرگ.

این روزنامه در ادامه نوشته که در اوج جنگ این بهترین مژده‌است و ممکن پس از سال‌ها این نخستین خبری باشد که افغان‌ها را این چنین خرسند و از حکومت افغانستان و طالبان مسلح سپاس‌گزار ساخته‌است.

نویسنده سرمقاله نوشته که در داخل کشور یک خوشحالی بی‌سابقه جریان دارد و مردم می‌گویند که پس از سال‌ها این بار عید را به معنی واقعی جشن خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG