لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

ماندگار:‌ برای دست‌یابی به صلح در افغانستان راه طولانی در پیش است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی اعلام آتش‌بس، حمایت کشورهای عضو سازمان شانگهای از تأمین صلح و ثبات در افغانستان و هم‎چنان ادامه تنش‌ها میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان پرداخته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در صفحه نخست شماره امروزش نوشته که کشورهای عضو سازمان شانگها بر تأمین صلح و ثبات در افغانستان تأکید نمودند.

روزنامه نوشته که رئیس جمهور افغانستان در ۱۸مین نشست سازمان همکاری‌های شانگهای از کشورهای عضو خواست تا در روند صلح افغانستان همکاری نمایند.

در ادامه از قول رئیس جمهور گفته شده که صلح و ثبات در افغانستان به نفع منطقه و جهان است، بناءً نیاز است تا همه در آوردن صلح در افغانستان همکاری نمایند.

  • ماندگار

روزنامه ماندگار در یک مطلب تحلیلی‌اش نوشته که برای دست‌یابی به صلح در افغانستان راه طولانی در پیش است.

روزنامه از قول یک تحلیلگر فرانسوی که با خبرگزاری فرانسه صحبت نموده‌است، نوشته که پس از آن‌که تلاش‌های قبلی برای پایان دادن به جنگ ناکام ماند، تصمیم غیر منتظرۀ طالبان برای به تعلیق درآوردن درگیری‌ها برای نخستین بار می‌تواند گامی به سوی مذاکرات صلح باشد.

روزنامه از قول برهان عثمان یکی از تحلیلگران ارشد در گروه بحران بین‌المللی گفته که اگر این توافق دوجانبه موفق شود، می‌تواند در آینده الهام‌بخش و یا تعقیب کننده گام‌های ملموس‌تر به سوی صلح باشد.

در اخیر از قول همین تحلیلگر نوشته شده که این آتش‌بس می‌تواند به ایجاد اعتماد میان دولت افغانستان و طالبان کمک کند و سنگ بنای بسیار خوب برای تعاملات بعدی ایجاد می‌کند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مورد تنش میان ارگ و ریاست اجرائیه تبصره نموده‌است و در مطلبی نوشته که مسیری را که باید رهبران حکومت بر اساس توافق‌نامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی پیش می‎رفتند، از آن منحرف شده‌اند.

روزنامه نوشته که با برکناری علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب از سوی رئیس جمهور بار دیگر ادامه اختلاف‌های جدی میان ارگ و سپیدار آفتابی گردید.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته که ادامه تنش‌ها میان ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه، کشور را به سوی بحران سوق می‌دهد.

در ادامه گفته شده که این اختلافات سبب می‎شوند تا اعتماد مردم نسبت به حکومت کاهش یابد.

ویسا در مطلب جداگانه نوشته که وزیر برکنار شدۀ انرژی و آب قرارداد چندین میلیون دالری را امضا کرد.

در ادامه گفته شده که داکتر عبدالله عبدالله با برکناری آقای عثمانی مخالفت کرده و از وی خواسته تا هم‌چنان به وظیفه‌اش ادامه بدهد.

XS
SM
MD
LG