لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

تحقیق: در انتخابات سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۷۰ درصد مردم شرکت می‌کنند


یک تحقیق تازۀ مؤسسه انکشاف مطالعات افغانستان نشان می‌دهد که در انتخابات سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۷۰ درصد مردم شرکت می‌کنند.

این مؤسسه می‌گوید که بر اساس تحقیق تازۀ آنان نزدیک به ۴۰ درصد مردم به این مطمئن استند که کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را به‌گونه شفاف آن برگزار می‌کند.

مرتضی صارم رئیس این مؤسسه به روز سه شنبه «۲۲ جوزای ۱۳۹۷» در یک نشست مشترک با کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات حین اعلام نتایج این تحقیق به خبرنگاران گفت که شعور و انگیزۀ سیاسی مردم برای شرکت در انتخابات بلند است.

یک مزکز ثبت نام
یک مزکز ثبت نام

او افزود:

"شعور و انگیزه سیاسی مردم برای شرکت در انتخابات بسیار بلند است، البته به این شرط که امنیت مردم تأمین گردد، جلو زورمندان محلی گرفته شود و از طرف دیگر کمیسیون مستقل انتخابات باید تا حد امکان شفافیت روند انتخابات را تضمین کند."

آقای صارم می‌گوید که این تحقیق به حمایت مردم، از مردم سالاری و به نام شرکت و علاقه‌مندی مردم به انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها با ۳۰۴۰ نفر در ۲۴ ولایت که نزدیک به ۹۴۱ تن آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهد به شکل مصاحبه رو در رو آماده شده است.

مؤسسۀ انکشاف مطالعات افغانستان می‌گوید که در تعدادی از ولایات و ولسوالی‌ها به سبب ناامنی و کمبود بودجه مؤسسه، تحقیق انجام نشده است.

رئیس این مؤسسه می‌افزاید که بر اساس این تحقیق ناامنی‌های جاری و زورمندان محلی در برابر شرکت مردم در انتخابات از مشکلات عمده است که هر گاه جلو آن گرفته نشود اعتماد به‌میان آمدۀ مردم بر انتخابات را آسیب خواهد رساند.

انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۳ به مرحله دوم رفته و جنجالی گردیده و بر اساس موافقتنامه حکومت وحدت ملی رئیس جمهور تعیین گردیده و این توافق اعتماد افغان‌ها را نسبت به انتخابات کاهش داد.

وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از این تحقیق استقبال کرده و می‌گوید که آنان برای شفافیت انتخابات به سفارش‌های مؤسسه تحقیق کننده توجه می‌کنند.

او افزود:

"این تحقیق واضح می‌سازد که یک تعداد زیاد مردم به کمیسیون مستقل انتخابات باور دارند و همچنان شمار زیاد مردم به برگزاری انتخابات امیدوار اند، این نشان دهنده این است که ما از این گونه تحقیق حمایت کنیم و در امور انتخابات از آن کار گیریم، در برابر شایعات سیاسی و شخصی ایستاد شده و در کنار منافع مردم قرار گیریم."

انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان سال جاری برگزار می‌گردد.

رفیع‌الله بیدار کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که آنان نشست‌های مسلسل را در خصوص جلوگیری از ناامنی‌های موجود و شفافیت انتخابات با نهاد‌های امنیتی و ذیربط حکومتی دارند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG