لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

کوریای شمالی: ترمپ به یک روند غیر هسته‌ای سازی شبه جزیره کوریا توافق کرده‌است


کوریای شمالی گفته است که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده به یک روند گام به گام غیر هسته‌ای سازی شبه جزیره کوریا توافق کرده‌است.

این موضوع در بیانیه رسمی کوریای شمالی گفته شده‌است.

پس از دیدار تاریخی دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا و کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی که دیروز در سنگاپور انجام شد، این نخستین بیانیه رسمی کوریای شمالی درین مورد است.

درین بیانیه که صبح امروز از سوی خبرگزاری دولتی کوریای شمالی نشر شد آمده است که ترمپ و کیم در جریان ملاقات شان این را مهم دانستند تا به اصول گام به گام و عملِ هم‌زمان برای دستیابی به صلح، ثبات و غیر هسته‌ای سازی شبه جزیره کوریا پایبند بمانند.

دونالد ترمپ و کیم جونگ اون
دونالد ترمپ و کیم جونگ اون

در بیانیه همچنان گفته شده‌است که کیم از ترمپ دعوت کرده که از کوریای شمالی دیدن کند و او هم پذیرفته است.

بر اساس این بیانیه، کیم نیز دعوت ترمپ را برای دیدار از واشنگتن پذیرفته است.

در بیانیه رسمی کوریای شمالی، گام های پیونگ‌یانگ در زمینه دست کشیدن از اسلحه هسته‌ای ظاهراً با گام‌های ایالات متحده در راستای توقف آنچه "اعمال نظامی تحریک کننده و خصومت آمیز" خوانده شده است مانند تمرینات مشترک نظامی با کوریای جنوبی پیوند داده می‌شود.

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی از کیم جونگ اون رهبر این کشور نقل کرده که گفته است، اگر ایالات متحده "گام های واقعی را برای ایجاد اعتماد" بردارد، کوریای شمالی اقدامات اضافی حسن نیت را روی دست خواهد گرفت.

اگر ایالات متحده گام های واقعی را برای ایجاد اعتماد بردارد، کوریای شمالی گام‌های اضافی حسن نیت را روی دست خواهد گرفت.

این گزارش اعلان قبلی رئیس جمهور دونالد ترمپ را تائید می کند که در نشست اش با رهبر کوریای شمالی به او وعده داد که ایالات متحده در جریان مذاکرات با کوریای شمالی، راه اندازی تمرینات نظامی با کوریای جنوبی را متوقف خواهد ساخت.

ترمپ ناوقت دیروز در مصاحبه با فاکس نیوز گفت:

"تا زمانی‌که ما با حسن نیت مذاکره می‌کنیم، تمرینات نظامی را انجام نخواهیم داد."

رئیس جمهور امریکا همچنان تائید کرده است که کیم را دعوت کرده تا در یک زمان مناسب از قصر سفید دیدن کند.

XS
SM
MD
LG