لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

مقتدا صدر ائتلاف غیر منتظره را با هادی الامیری حامی ایران تشکیل داد


مقتدا صدر و هادی الامیری
مقتدا صدر و هادی الامیری

مقتدا صدر رهبر یکی از گروه‌های مقتدر شیعه عراق یک ائتلاف غیر منتظره سیاسی را با رهبر دیگر شیعه‌های این کشور هادی الامیری که از حامیان جدی ایران می‌باشد تشکیل داد.

هدف آن‌ها بدست گرفتن حکومت برای چهار سال دیگر در عراق می‌باشد.

بلاک‌های صدر و امیری در انتخابات پارلمانی عراق که در ۱۲ ماه می انجام شد مقام اول و دوم را کسب کردند ولی هیچ یک از آن‌ها چوکی کافی بدست نیاوردند که به تنهایی حکومت را تشکیل بدهند.

با ایجاد ائتلاف با امیری، صدر یک قدم نزدیک تر به تشکیل حکومت ائتلافی شد و می‌تواند اکثریت را در پارلمان عراق که ۳۲۹ چوکی دارد، بدست آورد.

این دو گروه شیعه گفتند دروازه‌ها را به روی گروه‌های دیگری‌که در پارلمان کرسی بدست آورده‌اند باز می‌گذارند تا در تشکیل حکومت با آن‌ها شریک شوند.

مقتدا صدر
مقتدا صدر

این حرکت مقتدا صدر که مخالف جدی دخالت ایران در امور عراق می‌باشد برای همه تعجب آور بود زیرا در گذشته او تأکید کرده بود که با امیری و باند جنگجویان طرفدار ایران‌اش همراه نخواهد شد.

صدر رهبر سابق ملیشه‌ها که طرفدارانش دو بار بر علیه اشغال امریکا قیام کردند، تقاضا کرده‌است که کشورش وابستگی به ایران و امریکا را بس کند و مستقل تر عمل نماید.

امیری رهبر اتحاد فاتح می‌باشد که به زبان فارسی روان صحبت می‌کند و در دوران صدام حسین دو سال را در مهاجرت در ایران سپری کرده‌است.

در یک کنفرانس خبری مشترک با امیری در شهر نجف، صدر اظهار داشت آن‌ها یک ائتلاف واقعی را تشکیل می‌دهند تا یک حکومت ملی دور از افراطیت روی کار بیاید.

از زمان پیروزی گروه صدر با متحدان کمونیست وی در انتخابات یک نوع سردرگمی در عراق حکمفرماست.

هفته گذشته پارلمان عراق دستور شمارش دوباره آرا را صادر کرد و کمیسیون نظارت بر انتخابات را برکنار نمود زیرا ادعا‌ها در مورد تقلب در شمارش آرا وجود داشت.

امیری که جنگجویانش در شکست گروه داعش در سال گذشته در عراق نقش مهم داشت در کنفرانس خبری گفت، آن‌ها کمیسیون‌های را تشکیل می‌دهند که با تمام طرف‌ها کار کنند تا ترتیب لایحه کار حکومت سریعتر شود.

در انتخابات عراق بسیار چهره‌های سیاسی سابقه دار از صحنه خارج شده و چهره‌های نو روی کار آمدند زیرا در این اواخر اتهامات فساد اداری در حکومت عراق بعد از سقوط رژیم صدام حسین در این کشور به اوج‌اش رسیده بود.

XS
SM
MD
LG