لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

بعد از حدود ۲۰ سال علاقه‌مندی صلح در افغانستان پیدا شده‌است!


  • دی هیل

روزنامه دی هیل در شماره اخیرش در مطلبی در مورد افغانستان نوشته است که بعد از حدود ۲۰ سال علاقه‌مندی صلح در افغانستان پیدا شده‌است.

به نوشته روزنامه رئیس جمهور غنی پیشنهاد صلح به طالبان مسلح را کرده و رهبران طالبان در ولایات افغانستان هم به تلاش‌های صلح لبیک گفته اند.

شورای علمای افغانستان نیز از طالبان خواسته‌است از جنگ دست برداشته وارد گفتگو شوند.

روزنامه دی هیل به کاروان صلح جوانان از هلمند به کابل و آتش‌بس اعلان شده هم اشاره کرده، ولی می‌نویسد آن‌طور هم نیست که صلح آسان است و امریکا این‌را باید فکر کند که با طالبان بعد از صلح چی می‌کند.

به نوشته روزنامه در امریکا شماری زیاد در داخل و خارج از حکومت آن کشور به این نظرند که امریکا باید افغانستان را ترک کنند چنانچه در آغاز ۱۹۹۰ از افغانستان دوری جست.

ولی به نوشته روزنامه خروج از افغانستان در کوتاه مدت برای ثبات و امنیت تمام منطقه تأثیر منفی خواهد داشت.

به نوشته روزنامه دی هیل، یک افغانستان با ثبات فرصت خوب برای منافع استراتژیک امریکاست و ادامه حضور امریکایی‌ها منافع امریکا، حکومت و مردم افغانستان را تأمین می‌کند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شمارۀ اخیرش مقاله را در مورد بازی‌های تست کریکت بین افغانستان و هند به نشر رسانیده و می‌گوید هند در مسابقات تست مقام اول را دارد و این اولین مسابقات تست برای افغانستان است.

نیویارک تایمز می‌نویسد که در تاریخ ۱۵۰ ساله کرکت ۱۱ کشور توانسته اند امتیاز بازی‌های تست را از آن خود کنند و افغانستان دوازدهمین کشور است که چنین امتیاز نصیب‌اش شده‌است.

به نوشته روزنامه بازیکنان کرکت افغانستان با چالش‌های مواجه بوده‌اند که هیچ بازیگر دیگر جهان آن‌را ندیده است، تروریزم، جنگ و بی‌جا شدن.

نیویارک تایمز از راشد خان تعریف نموده می‌گوید، او در نزدهم ماه می در حالی در پریمیر لیگ هند بازی می‌کرد که سه حمله انتحاری پیهم در جریان مسابقه کرکت در شهر آبایی وی جلال‌آباد رخ داده بود و خودش بعداً در یک ویدیو در رسانه‌های اجتماعی دیده شد که اشک می‌ریخت.

به نوشته روزنامه یک کریکت باز دیگر افغان به نام کریم صادق در همان حمله جلال‌آباد با دستان خود زخمی‌ها را به امبولانس انتقال می‌داد.

XS
SM
MD
LG