لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

خوشحالی باشنده‌گان کابل به آتش‌بس و امید شان به تمدید آن!


مردم عام و اعضای شورای ملی از اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در روز های عید سعید فطر استقبال کرده آن‌را یک گام نیک به‌خاطر تأمین یک صلح دایمی در کشور می‌دانند.

افغان‌ها که در چهار دهه گذشته روزهای عید را با جنگ، خشونت و از دست دادن عزیزان‌شان گذشتانده اند، اکنون با اعلام آتش‌بس موقت میان حکومت و طالبان می‌گویند که امسال عید را با خاطرِ راحت در کنار خانواده های‌شان تجلیل می‌کنند.

باشنده‌های کابل از اعلام آتش‌بس از سوی طالبان در روزهای عید ابراز خرسندی کرده خواهان تمدید این آتش‌بس هستند.

مریم و ناصر دو تن از باشنده‌های کابل که برای خرید آمده‌اند در مورد می‌گویند:

"بسیار خوش هستیم که آتش‌بس شده و عید را به بسیار خوشی و آرامی حد اقل سه روز عید را سپری کنیم و مردم بسیار خوش است ما خواهان تمدید این آتش‌بس هستیم تا یک صلح در کشور تأمین گردد، حالا هم برای خریداری به بازار آمدیم."

"از این آتش‌بس احساس خوشی می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم که عید بخیر سپری شود و من با خانواده ام یک آماده‌گی خاص برای این عید گرفته ام."

مردم در حالی از آتش‌بس موقت ابراز خرسندی می‌کنند که در سال‌های گذشته مخالفین مسلح در روزهای عید در مساجد ولایات لوگر و فاریاب حملات انتحاری را انجام داده بودند.

آتش‌بس موقت از سوی حکومت افغانستان از روز چهارشنبه هفته جاری آغاز شد و الی پنجم عید سعید فطر ادامه خواهد داشت.

طالبان مسلح نیز به خواست آتش‌بس موقت از سوی حکومت افغانستان پاسخ مثبت داده، اما تأکید کرده‌اند که آتش‌بس طالبان تنها سه روز عید سعید فطر را در بر می‌گیرد.

از سوی هم شماری از دکانداران نیز می‌گویند، با اعلان آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح مردم به شوق زیاد به‌خاطر عید خریداری می‌کنند.

محمد شفیع یک تن از دکانداران قاضی پلازا در این مورد می‌گوید:

"از زمانی‌که آتش‌بس اعلان شد بازارها شکر بسیار خوب است، مردم به دل جمع به‌خاطر عید خریداری می‌کنند و در مقایسه با عیدهای گذشته فروشات ما بسیار خوب شده و جمع جوش مردم بیشتر است."

پیش از این شورای عالی صلح، احزاب سیاسی و شورای ملی نیز خواسته بودند که این آتش‌بس تمدید گردد تا زمنیه برای گفتگوهای صلح فراهم شود و بعد از این صدای انتحار و انفجار به گوش هیچ افغانی نرسد.

از سوی هم فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه نیز اعلام آتش‌بس از سوی طالبان را در روزهای عید به فال نیک دیده و می‌گوید، افغانان می‌توانند این عید را با خوشی فراوان تجلیل نمایند.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او گفت:

"طالبان این جرأت را کرده‌اند، به‌گفته آنان به‌خاطر خوشی افغان‌ها در روزهای عید آتش‌بس کرده اند، از یک جنگ خو مطمئن هستیم یعنی در جاهای که طالبان هستند درگیری نمی‌شود و آنان به تعهد شان ایستاده می‌باشند و عید خوب می‌گذرد، اما حضور داعش و القاعده در برخی ولایات کشور نگران کننده می‌باشد."

آقای مسلمیار همچنان از حضور داعش و برخی گروه‌های تروریستی دیگر در کشور ابراز نگرانی می‌کند.

این در حالیست که پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به نیروهای امنیتی افغان دستور داده‌است تا در این مدت بر ضد طالبان مسلح عملیات نکنند، اما در صورتی ‌که مورد حمله قرار می‌گیرند با جدیت از خود دفاع نمایند.

نجیب دانش
نجیب دانش

با این همه نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله از تأمین امنیت مردم در روزهای عید اطمینان می‌دهد.

او افزود:

"برای تمام نیرو های امنیتی در سراسر کشور دستور داده شده که برای تأمین امنیت بهتر هموطنان ما آنچه که در توان دارند تلاش کنند و کوچکترین حرکتی که باعث ناامنی می‌شود از آن دفاع کنند."

آقای دانش می‌گوید، نیرو های امنیتی افغان همچنان توظیف شده‌اند تا در روزهای آتش‌‌بس در برابر داعش، شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی عملیات‌‌شان را شدت ببخشند.

گزارش: فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG