لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

شک و تردید در مورد برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در زمان معین آن!


گروه‌های ناظر افغان و بین‌المللی می‌گویند، ناامنی‌ها در افغانستان، کمبود متخصصان امور انتخابات و موجودیت بست‌های خالی در ادارات انتخاباتی باعث بروز شک و تردید در مورد برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها به وقت و زمان معین آن شده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ۲۸ ماه میزان سال روان خورشیدی را زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها تعیین کرده‌است.

برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها که پیش از این با تأخیر مواجه شده بود برای روند دموکراسی در افغانستان جنگ زده یک آزمون مهم شمرده می‌شود.

این انتخابات در حالی قرار است برگزار شود که حملات طالبان مسلح و گروه داعش در افغانستان افزایش یافته‌اند.

این گروه‌ها تهدید کرده‌اند که روند انتخابات را هدف قرار خواهند داد.

تغییرات در رهبری کمیسیون مستقل انتخابات در شش ماه گذشته زمینه را مساعد ساخته تا ده‌ها بست در ادارات ولایتی انتخابات خالی شوند.

یک کارمند اداره معتبر خیریه به خبرگزاری رویترز گفته‌است، با وجودی‌که چهار ماه دیگر به برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها در افغانستان باقی مانده اما آن‌ها هنوز هم در مرحله پلان گذاری قرار دارند.

در اداره مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل در جمع ده بست که مسئول نظارت ادارات انتخاباتی در ۳۴ ولایت افغانستان اند، هفت بست آن خالی اند.

برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها از سال ۲۰۱۴ میلادی بدین‌سو با تأخیر مواجه اند که دلیل آن نبود توافق سیاسی در بخش اصلاحات انتخاباتی و کمبود بودیجه خوانده شده‌است.

برگزاری این انتخابات به مثابه یک تمرین برای انتخابات آینده ریاست جمهوری و اعتبار برای حکومت رئیس جمهور محمد اشرف غنی خوانده شده‌است.

حکومت افغانستان همواره از سوی متحدان بین‌المللی‌اش تحت فشار قرار دارد که انتخابات را در زمان تعیین شده آن برگزار کند.

یک مقام ارشد که کمک کننده عمده در انتخابات افغانستان است و نخواسته نامش افشاء شود به رویترز گفته‌است که انتخابات در افغانستان هیچگاهی بدون عیب نخواهد بود اما ظاهراً باید اساس انتخابات باورمند را دارا باشد.

به باور او، با وجود بی‌نظمی‌های فراوان، افغانستان به پیش خواهد رفت و انتخابات در زمان معین آن برگزار خواهد شد.

اما برخی‌ها از احتمال به تعویق افتادن این انتخابات سخن زده‌اند.

برخی از مسئولان قبلی و فعلی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند، مداخله بیش از حد رئیس جمهور اشرف غنی در امور انتخابات باعث شده تا چندین مرکز قدرت در داخل کمیسیون ایجاد شود، اما برخی‌ها این را نمی‌پذیرند.

بر اساس برخی گزارش‌ها، برخی از زورمندان و مقام‌های محلی نیز در روند ثبت نام رأی دهنده‌گان انتخابات مداخله می‌کنند اما سید حفیظ الله هاشمی یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

"اگر هدایت داده شود کمیسیون عاجل تصمیم می‌گیرد و موضوع را با رئیس دولت شریک ساخته و اقدام می‌کنیم و هیچ‌گاه به کسی اجازه داده نمی‌شود که در روند انتخابات مداخله کند."

از سوی دیگر کمک رسانان بین‌المللی شمار رأی دهنده‌گان را که تا اکنون در روند انتخابات ثبت نام کرده‌اند زیر سؤال قرار داده‌اند.

آنعده از دیپلوماتان خارجی که از ماه اپریل ماه جاری میلادی لیست رأی دهنده‌گان را در ۳۴ ولایت افغانستان ارزیابی می‌کنند، به عدم تناسب در شمار رأی دهنده‌گان اشاره کرده و از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته‌اند تا برای شفافیت این روند معلومات‌اش را با آن‌ها شریک سازد.

یک دیپلومات اتحادیه اروپا گفته‌است: "از این‌که ما به روند انتخابات میلیون‌ها دالر کمک کرده‌ایم باید تمام جزئیات را داشته باشیم."

اتحادیه اروپا ماه پیش گفت که بیش از ۱۵ میلیون یورو را برای اخذ مواد انتخاباتی و معاشات کارمندان مؤقتی به روند انتخابات افغانستان کمک کرده‌است.

XS
SM
MD
LG