لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

در سال گذشته مقدار کشت کوکنار در افغانستان به شکل بی‌سابقه بلند رفت


در سال گذشته مقدار کشت کوکنار در افغانستان به شکل بی‌سابقه بلند رفت.

از آغاز عملیات امریکا در افغانستان در سال ۲۰۰۱ و سقوط نظام طالبان در این کشور تا به حال ایالات متحده امریکا در تلاشها برای محو کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان هشت عشاریه شش میلیارد دالر مصرف کرده است.

ولی افغانستان هنوز هم بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان می باشد.

نظر به یک راپور نو اداره سرمفتش خاص باسازی امریکا در افغانستان سیگار در سال ۲۰۱۷ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار جریب زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود که نسبت به یک سال قبل آن ۶۳ در صد بیشتر است و از سال ۲۰۰۲ به اینسو بیشترین مقدار در یک سال می باشد.

جان سوپکو سرمفتش خاص مصارف بازسازی امریکا در افغانستان در اعلان راپور تحریری نوی که اداره‌اش ترتیب داده بیان کرد اگر واضح بگوید این ارقام نشان دهنده ناکامی است و دورنما تشویق کننده نمی باشد.

جان سوپکو
جان سوپکو

سیگار در گزارش خود اظهار میدارد مقدار تریاکی که سال گذشته در افغانستان حاصل شده از آن میتوان ۹۰۰ تن هرویین خالص با کیفیت صادراتی تولید نمود که پول در آمد آن به افزایش جنگها در هر گوشه و کنار افغانستان کمک خواهد کرد.

در یک تلاش برای کم کردن ذخیره‌های مواد مخدر طیاره‌های امریکایی و افغان سال گذشته یک سلسله حملات را بالای لابراتوار‌های که برای پروسس افیون استفاده می شوند در مناطق مختلف افغانستان از جمله هلمند که مرکز طالبان است انجام دادند.

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

اما سیگار می گوید معلوم کردن موثریت این حملات هوایی پر مصرف بسیار مشکل است زیرا در ظرف سه تا چهار روز میتوان لابراتوار‌های نو را اعمار کرد.

از سوی دیگر در گزارش گفته شده است که توسعه حملات هوای چه توسط قوای افغان و چه توسط نیرو‌های امریکایی خطر افزایش تلفات ملکی را بیشتر می سازد، مردم خارج شهر‌ها را از حکومت دور می سازد و شورشیان را تقویه می کند.

در گزارش همچنان واضح شده است که هیچ برنامه چه از سوی امریکا و چه هم از سوی حکومت و افغانستان و یا متحدین آنها موفق نبوده که بتواند کاهش تولید مواد مخدر را در افغانستان دوامدار بسازد.

جان سوپکو گفته است که تلاشهای آنها در این راستا به هیچ صورت تاثیر قابل ملاحظه نگذاشته است.

XS
SM
MD
LG