لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

تبصرۀ شماری از روزنامه‌های جهان در مورد آتش‌بس کابل با طالبان!


اکثر روزنامه‌های غربی با نشر گزارش‌ها به آتش‌بس بین حکومت افغانستان و گروه طالبان پرداخته‌اند.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست مقالۀ را از پامیلا کانس تیبل پژوهشگر این روزنامه نشر کرده و در بخشی از آن می‎نویسد؛ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که روز شنبه آتش‌بس اعلان شدۀ حکومت این کشور با گروه طالبان را تمدید کرد، به هدف ابراز حسن نیت برعلاوۀ پیشنهاد ارائه کمک‌های صحی برای زخمی‌های طالبان، فرمان رهایی ۴۶ زندانی این گروه را نیز اعلان کرد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، محمد اشرف غنی در یک پیام ویدیویی از ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته است، حکومت وی به گفتگوهای همه‌جانبۀ صلح آماده بوده، حاضر است به‌شمول آیندۀ حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان در مورد هر مسئله دیگر که طالبان بخواهند با آن‌ها گفتگو کند.

طالبان حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان را یک مانع اساسی در برابر تأمین صلح می‌دانند.

روزنامه واشنگتن پُست می‌نویسد، هدف از اعلان غیر مترقبه تمدید آتش‌بس که موعد آن معلوم نیست توسط محمد اشرف غنی، این است تا از موفقیت روز نخست عید که از طالبان مسلح خیر مقدم گفته شد، آن‌ها به شهرها داخل شده و نماز عید را یکجا با پرسونل نیروهای امنیتی و مردم ملکی ادا کردند استفاده کرده، پروسه صلح را سرعت بخشد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، محمد اشرف غنی گفت، این کار را به‌خاطر احترام به آرمان‌های صلح مردم خود می‌کند و اگر طالبان از جانب خود حسن نیت نشان دهند، سایر زندانیان آن‌ها را نیز رها خواهد کرد.

اما طالبان دیروز اعلان کردند که آتش‌بس را تمدید نکرده، به جنگ ادامه خواهند داد.

روزنامۀ واشنگتن پُست به اظهارات مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا نیز اشاره کرده که با ابراز حمایت از اعلان تمدید آتش‌بس توسط رئیس جمهور غنی گفته‌است، ایالات متحدۀ امریکا حاضر است برای گفتگوهای صلح سهولت فراهم کرده و خود نیز در آن اشتراک کند.

  • دیلی میل

روزنامۀ دیلی میل چاپ بریتانیا در مورد حمله انتحاری روز شنبه دوم عید که مسئولیت آن را گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفت مقالۀ را به نشر رسانیده و با اشاره به یک اعلامیه طالبان می‌نویسد، طالبان از قوماندانان این گروه خواسته‌اند که برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی، افراد این گروه را نگذارند تا در گردهمایی‌های نیروهای امنیتی افغان و افراد ملکی سهم بگیرند، چون دشمن از آتش‌بس سوء استفاده کرده، خطر آن وجود دارد که همچو حملات را انجام دهد.

به نوشته روزنامه دیلی میل، در حملۀ انتحاری در ولسوالی رودات ولایت ننگرهار به‌شمول پرسونل نیروهای امنیتی افغان، طالبان و افراد ملکی ۳۶ تن کشته و بیش از ۶۰ تن زخمی شدند.

ولایت ننگرهار دیروز نیز شاهد یک حمله انتحاری دیگر بود.

این حمله در سرک پشتونستان وات در شهر جلال‌آباد زمانی صورت گرفت که اشتراک کننده‌گان یک نشست مقامات ملکی و نظامی افغان و طالبان در حال خارج شدن از قصر شاهی آن ولایت بودند.

XS
SM
MD
LG