لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

یوسف پشتون: حکومت باید برای تحقق صلح جامع، استراتژی ملی بسازد


مشاور رئیس جمهور غنی می‌گوید، پس از دهه هاه جنگ تحقق صلح کار آسان نیست، اما تاکید می‌ورزد که تلاش‌های آغاز شده در این زمینه، نتیجه یی در پی خواهد داشت.

پس از اعلام آتش بس موقت از سوی حکومت، اکنون سفرهای مقام‌های افغان به پاکستان و برخی از کشورهای دیگر شهروندان کشور را در مقایسه به گذشته به تحقق صلح امیدوار ساخته‌است.

یوسف پشتون مشاور رئیس جمهور غنی میگوید هر چند این بسیار عملی نیست که سال‌ها جنگ در افغانستان به زودی حل گردد، اما آغاز این روند ضروری است.

آقای پشتون روز چهارشنبه «۳۰ جوزا ‍۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت افغانستان باید برای تحقق صلح جامع، استراتژی ملی را به گونه بی درنگ ایجاد کند.

محمد یوسف پښتون
محمد یوسف پښتون

او افزود:

"پس از سال‌ها جنگ و بی‌نظمی آوردن صلح کار آسان هم نیست، برای تحقق آن به یک کار منظم نیاز است در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی، ما تا کنون در سطح ملی حتا یک برنامه درست نداریم."

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌گردد که یک روز پیش از این یک هیئت بلند پایه حکومت افغانستان از بهر گفتگوها در پیوند به روند صلح و بهبود روابط کابل - اسلام آباد به پاکستان سفر کرده‌است.

هر چند سخنگوی وزارت داخله روز سه شنبه گفته است که نتیجه این سفر بعداً روشن خواهد شد، اما روز چهارشنبه اکثر سخنگویان حکومتی به علت نداشتن معلومات جزئیات این سفر را با رادیو آزادی شریک نساختند.

اکثر سخنگویان حکومتی به علت نداشتن معلومات جزئیات این سفر را با رادیو آزادی شریک نساختند.

با این همه، قرار است عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز در پیوند به چالش‌های موجود سر راه روند صلح افغانستان با رئیس جمهور پاکستان دیدار و گفتگوهای داشته باشد.

در این میان، رئیس جمهور غنی در دیدار با کاروان صلح خواهان هلمند گفته است اگر طالبان بپذیرند وی حاضر است که برای یکسال آتش بس اعلام کند.

در کنار این، شماری از کشورها به شمول ایالات متحده امریکا از اقدامات اخیر حکومت افغانستان برای تامین صلح و ثبات دایمی در این کشور استقبال کرده اند و به همکاری پاکستان برای تحقق روند صلح افغانستان تاکید کرده‌اند.

حال عبدالقادر زازی وطندوست یکی از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گوید تلاش‌های اخیر حکومت، امیدواری های را از بهر تامین صلح به میان آورده است.

د سولې ولسي حرکت
د سولې ولسي حرکت

"برای نخستین بار ما در عمل دو طرف درگیر جنگ حرکتی را دیدیم که آن آتش بس بود، در کنار این سفر هیئت افغان به پاکستان و دیگر کشورها خوشبینی های را در این باره که این بار در عمل برخی تغییرات در حال پدید آمدن است را به میان آورده‌است."

به گفته زازی در کنار حکومت مردم افغانستان نیز باید با استفاده از فرصت به‌میان آمده به طرف های درگیر جنگ فشار وارد کنند تا در نخست آتش بس و پس از آن بحث و گفتگوهای صلح را آغاز کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG