لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

دنمارک و ناروی روی ایجاد یک مرکز برای کودکان مهاجر در کابل کار می‌کنند


دنمارک و ناروی روی ایجاد یک مرکز در کابل برای کودکان بدون سرپرست مهاجر افغان کار می‌کنند.

اگر این پلان دنمارک و ناروی عملی شود، کودکان افغان بدون سرپرست که درخواست‌های پناهنده‌گی‌ شان رد شده‌اند، به این مرکز در کابل برگشتانده خواهند شد.

تورکیل املند معاون وزیر عدلیه ناروی به خبرگزاری رویترز گفت، تا هنوز در این مورد توافق صورت نگرفته‌است، اما به‌گفته وی با مقام‌های افغان دیالوگ یا گفتگوی خوب دارند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان از این موضوع ابراز بی‌خبری می‌کند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، اخراج و برگشتاندن آن‌عده از افغان‌ها از کشور‌های اروپایی که کمتر از ۱۸ سال عمر دارند خلاف توافق افغانستان و اتحادیه اروپا است.

حفیظ احمد میاخیل
حفیظ احمد میاخیل

او افزود:

"کشور‌ها متعهد به کنوانسیون‌ها و میثاق‌های بین‌المللی استند. اخراج اطفال و پناهجویان زیر سن خلاف سندی است که ما با اتحادیه اروپا به امضأ رساندیم و خلاف کنوانسیون ۱۹۵۱ ژینو و پروتوکول ۱۹۶۷ در ارتباط به امور پناهنده‌گان است. ما امیدوار هستیم که کشور‌های میزبان این مکلفیت‌های بین‌المللی خود را احترام بگذارند."

معاون وزیر عدلیه ناروی گفته است می‌خواهند که یک مرکز مصئون و خوب را با سهولت‌های واقعی آموزشی در افغانستان ایجاد کنند.

او می‌گوید، تحت این پلان افغان‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ساله به افغانستان برگشتانده خواهند شد.

تحت این پلان افغان‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ساله به افغانستان برگشتانده خواهند شد.

وزارت مهاجرین دنمارک به جز از تأیید این خبر که نخست توسط روزنامه پولیتیکین دنمارک و روزنامه افتین پوستین ناروی گزارش داده شد از تبصره بیشتر خودداری کرده است.

صندوق وجهی سازمان ملل‌متحد برای کودکان یا یونیسف گفته است که در حال حاضر افراد که کمتر از ۱۸ سال عمر دارند نباید به افغانستان برگشتانده شوند.

ایوار استوکیریت یک مسئول در اداره یونیسف ناروی به رویترز گفته است، وضعیت امنیتی افغانستان در یک و نیم سال گذشته بدتر شده است و این محفوظ نیست که اطفال به افغانستان برگشتانده شوند.

XS
SM
MD
LG