لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

امریکا: آتش‌بس در جریان "عید" نشان داد که افغان‌ها می‌توانند در بین خود صلح کنند


وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید، رعایت آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در جریان روز های عید نشان داد که افغان‌ها می‌توانند در بین خود صلح کنند و واشنگتن آماده هر نوع همکاری در این راستا است.

این را الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا برای کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی در جلسه دیروز استماعیه کمیته امور خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا گفت.

الیس ولز
الیس ولز

خانم ولز افزود:

"ایالات متحده امریکا واضح ساخته که آماده است تا مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان را تسهیل کند و از آن حمایت کرده در آن اشتراک نماید، ما برای رسیدن به خاتمه جنگ در افغانستان از تلاش‌های همه طرف‌های شامل در مذاکرات حمایت می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که افغانستان دیگر هیچگاه به‌عنوان لانه امن تروریستان استفاده نخواهد شد."

خانم ولز همچنان افزود، استراتژی اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ که در ماه آگست سال پیش میلادی برای افغانستان و جنوب آسیا اعلام شد در وضعیت افغانستان تغییرات آورده، برعلاوه آن که به طالبان مسلح پیام واضح رسانده که از راه نظامی پیروز نخواهند شد به رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز اعتماد بخشیده تا راه آشتی را به پیش گیرد.

الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا برای کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی همچنان بر نقش کشورهای همسایه به ویژه پاکستان برای آوردن صلح در افغانستان اشاره کرد و گفت، طوریکه از پاکستان توقع همکاری در این راستا می‌رفت تا کنون انجام نشده‌است.

او بیشتر گفت:

"ما از همه همسایه‌های افغانستان به‌خصوص از پاکستان می‌خواهیم که گام‌های بیشتر را برای حمایت از صلح بردارند، با وجود برخی از شاخص‌های مثبت ما تا کنون گام‌های عملی و قاطعانه را که در این راستا از پاکستان می‌خواهیم، مشاهده نکرده‌ایم، به‌شمول دستگیری و یا اخراج اجباری عناصری طالبان که خواهان مذاکره نیستند."

برخی از آگاهان امور می‌گویند که صلح زمانی در افغانستان تأمین خواهد شد که کشور های منطقه نقش‌شان را در این راستا صادقانه ایفأ کنند، اما در عین حال برخی آن‌ها بدین باور اند که شماری از کشورها منفعت‌شان را در ناامنی‌ها در افغانستان می‌بیند.

زلمی خلیلزاد سفیر پیشن ایالات متحده امریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل به رادیو آزادی گفت که پاکستان تنها به‌خاطر کاهش فشارهای بین‌المللی خواهان مذاکره میان طالبان و حکومت افغانستان است، نه برای تأمین صلح در آن کشور.

زلمی خلیل‌زاد
زلمی خلیل‌زاد

او افزود:

"اطمینان دارم که پاکستان می‌خواهد گفتگوهای صلح آغاز شود تا فشارهای بین‌المللی را بالایش کاهش دهد و من دقیق خبر دارم که پاکستان به طالبان گفته در بحث‌ها شریک شوید، اما صلح نکنید."

  • برای شنیدن مصاحبه با زلمی خلیل‌زاد روی لینک زیر کلیک کنید:
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:07 0:00
لینک مستقیم

تأمین صلح و مذاکره با طالبان مسلح یکی از اولویت‌های حکومت وحدت ملی است که به‌گفته مقام‌های افغان تلاش‌ها در این راستا افزایش یافته و حکومت افغانستان برعلاوه پاکستان با برخی کشورهای دیگر نیز برای همکاری در این زمینه در تماس است و در سلسلۀ همین تلاش‌ها مشاور امنیت ملی افغانستان دیروز به ازبکستان رفت و با وزیر خارجه آن کشور ملاقات کرد.

ازبکستان اخیراً پیشنهاد کرد که آماده است تا مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان را میزبانی کند و گفت که تاشکند با برخی از سران طالبان نیز تماس برقرار کرده است.

XS
SM
MD
LG